Bherundafågeln är enligt den indiska mytologin en fågel med två huvuden och en gemensam kropp. Efter en lång tid tillsammans blev de osams och tog död på varandra.

Men de fick en ny chans när de lovade att ta hand om varandra. Lärdomen är att vi har så mycket gemensamt att vi måste hjälpa varandra för att överleva.

Tanken med Berunda är att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar på problem.

Om du vill ha svar på en fråga hjälper vi dig gärna. I vanliga fall kostar det från hundra kronor att publicera en frågeställning.

 JAKOB
 NANNESON

 Miljöengagerad

Vad är det bästa med Berunda? Berunda

Nu planerar jag inför version 3 av Berunda och vill givetvis ha din feedback.

Tanken är att sajten ska bli tydligare och mer rak på sak. Just nu finns lite olika områden på sajten vilket inte riktigt gynnar tydligheten.

Vilka delar av Berunda är bra? Vad ska lyftas fram?

Jag tänker mig exempelvis att sajten kan fokusera på “frågor” istället för problem. Då kan man snabbt publicera en fråga och själv välja om man ska betala för en publicering med belöning och mer text.

Istället för många små tävlingar tänker jag mig att man ska kunna spara ihop sina “poäng” till en större vinst. Detta gör att du själv kan välja vilken vinst du vill ha. Det innebär också att vi själv sätter din egen ambitionsnivå.

Jag har börjat med en ny betasida och behöver därför betatestare, kontakta oss gärna på info@berunda.se för mer information om detta.

  1. Jag tror att siten borde delas upp i två delar, en som handlar om frågor och en som handlar om problem/utveckling. En möjlig tredje del skulle vara kunskapsförmedling, dvs. att koppla ihop personer med intresse för visst område med dem som sitter inne med kunskaper. Det skulle inte tvunget behöva handla om smala problem utan även om en sorts kontaktförmedling. Många kontaktförmedlingar handlar enbart om att “hitta en partner”. Att hitta personer som passionerat delar intresset för någonting obskyrt är inte lika lätt.

    Ett möjligt sätt att få till detta vore att helt enkelt ha en ruta där “experten” kan ange att han/hon gärna kan tänka sig träffa “passionerade noviser” eller andra “experter” in person. Det är fullt tänkbart att sådana personer skulle kunna “finna varandra” på ett rent intressemässigt plan.

    Jag är själv väldigt intresserad av Ryssland och olika relaterade grejer. Ofta när jag träffat personer med samma smala intresse har jag märkt att de varit precis lika svältfödda som jag. Många intressen och kunskapsområden saknar tydliga forum där människor kan mötas. Observera att det fortfarande i princip skulle handla om kunskapsförmedling, bara i en bredare form än att svara på enstaka frågor.

    Det vore helt rimligt att ta betalt för sådan här kontaktförmedling. I början är det nog bra att det är billigt (10-20 kr) men priset går säkert att höja till 30-50 kr så fort siten blir mer etablerad. Det krävs en viss volym för att det hela ska fungera.

    Flera av de inlägg som finns på siten idag är av karaktären “Efterlysning”. Det handlar om att låna ut pengar men egentligen skulle det ju kunna handla om vad som helst. Exakt hur det här skulle kunna utformas vet jag inte men jag tror att efterlysningar tydligt ska avskärmas från frågor och problem.

    Fråga bör vara av sådan art som kan besvaras utifrån erfarenheter eller teoretiskt kunnande. Det ska aldrig kräva någon uppoffring eller insats från den som besvarar frågan.

    Problem kan vara av en vidare och mer komplicerad karaktär. Ett typiskt problem saknar ett enda korrekt svar utan kan angripas med olika mer eller mindre framgångsrika strategier. Problemen bör dock inte heller kräva någon personlig insats från den som svarar.

    Kunskapsförmedling handlar om att dela med sig av erfarenheter mer ordentligt. Standardformen tycker jag borde vara att man blir uppringd via Skype. Novisen får sedan värdera informationen han fått av experten på samma sätt som idag. Några rekommendationer kunde förstås få finnas:

    30 kr / tim – Allmänna råd på enklare nivå
    50 kr / tim – Mer kvalificerade råd utifrån erfarenhet
    80 kr / tim – Professionell hjälp utifrån utbildning eller lång erfarenhet inom området.

    Det kanske framstår som billigt men meningen är väl ändå att det hela ska vara kul snarare än business. Vill man göra något riktigt svårt lär man behöva mer kvalificerade former av stöd än vad som går att få via Skype. Den som är seriös konsult eller personlig utvecklare kan ju om inte annat vinna förtroende och nya kunder via den här kanalen.

    Jag skulle vilja kunna använda mitt Berunda-konto till olika inköp istället för att behöva få ut det som lön. Exempelvis prenumerationer på tidningar, friskvårdskort eller kanske presentkort på böcker eller kultur är sådant som jag ser som helt och hållet vettigt. Jag skulle vara beredd att jobba lite för vilken som helst av de sakerna.

  2. Det bästa med Berunda är att man kan tjäna pengar. Ni måste göra det mycket tydligare om hur mycket pengar man kan tjäna, men gör de på ett smidigt sätt så det inte ser allt för oseriöst ut. Ni behöver även nån slags garanti att man kommer få sina pengar utbetalda, det skulle skapa en trygghet bland användarna och motivera dom att svara på frågor.

  3. Att ändra från problem till frågor är en bra idé, problem kändes konstigt och på något sätt begränsande, nästan som att man tänkte är detta verkligen ett problem? Kan jag publicera detta på den här sidan?
    “Fråga” känns bättre, det ger en mer frihet i sitt skrivande.

  4. En tydligare framsida behövs, just nu är allt hullerombuller. Massa text och massa bilder överallt, det måste va mindre kladd där.
    Måste bli bättre att hitta sig fram på sidan. Det kan va tydliga länkar på framsidan te x. “Hjälp andra” “Publicera ett problem” “Din sida” “Tävlingar”
    Sen inget mer. Kanske en bild till varje länk men inget mer än det..

  5. Fler frågor på hemsidan! Sidan fungerar inte med så här få frågor! Finns inget att göra när det inte finns någe frågor. Få hit mer folk är ett måste.

  6. Ta bort det där med kreativ fika och starta en ny kampanj som inte är lika förvirrande som den. Nått mer konkret. Vinn pengar kanske? Vinn presentkort? Funkar mycket bättre. Mer lockande och mindre flummigt.

  7. Jag tycker att det bästa med Berunda är alla de svar som sajten fått in. Det är en stor resurs med inspirationsgivande svar från en mångfald av människor på en mängd olika typ av frågor.

    Precis som fokus på Wikipedia är att finna den information som folk delat med sig av borde fokus på Berunda vara på de svar som givits på sajten och att länka ihop de svaren med resten av webben snarare än på att få människor att svara på frågor.

    Svar ger besökare för människor söker konstant efter svar på olika frågor. En besökare kan i sin tur upptäcka de frågor som finns på sajten och svara på dem. Om de hittat svar på en egen fråga på sajten redan kommer de dessutom psykologiskt känna sig som att de står i skuld till Berunda och alltså bli mer benägna att svara på frågor.

    Dagens fokus är att människor ska besöka sajten för att svara på frågor, men det är mindre troligt att någon söker upp en sajt för en frågas skull snarare än för ett svars skull tror jag.

    Alltså – ta till vara på den resurs du har i alla svaren och ge dem en mer betydande plats och försök få de som finner kunskapen på Berunda att utöka den kunskapsdatabas de finner så stort värde av genom att ställa nya intressanta frågor eller att ge svar på befintliga frågor.

  8. Ge “Småfrågor” en större plats, låt folk svara på varandras frågor bara för skoj skull. Det kan få bli som en community del där folk besvara varandras frågor gratis. Då får du folk att stanna på hemsidan även om det inte finns frågor att besvara i den “riktiga” frågeavdelningen

  9. Gör det lättare att hitta till tävlingsavdelningen, den är ju nästan svår att hitta just nu, den ska vara lätt och lockande att hitta, framförallt för nya användare, gör en banner eller en bild så att man lättare ser den. Man ska inte behöva leta sig fram till den

  10. Skapa en databas med alla svar ni har fått från frågor sen innan. Det skulle locka hit mer folk om det råka googla nån av det många frågor som har besvarats på denna sida. Använd informationen du har fått till din fördel.

  11. Det känns som ni behöver nått mer här, nått mer levande, kanske ett forum?
    Ett forum som får folk att komma tillbaka din den här sidan, inte bara för att svara på frågor. Ett forum där man kan bolla idér med varandra.

  12. Att administrera sina problem måste va snyggare och lättare.
    Istället för en knapp brevid ens fråga skulle det va bättre om dom alternativen fanns på “min sida”.
    En avdelning där med ens frågor, med information hur det går med ens frågeställning, det skulle va lättare att hålla koll på ens frågor, det skulle kunna finnas information om hur många svar man fått, hur mycket pengar som finns kvar, hur mycket pengar man delat ut m.m.

  13. Starta en tävling med att den som tjänar mest pengar på att svara på frågor i te.x April vinner ett pris. Detta skulle nog sporra många användare att svara på mer frågor.

  14. Gör det tydligare att nya användare får 50kr att publicera sina frågor för, just nu känns det som ni smyger med det, det ska vara tydligare, det säkert skulle locka fler användare hit eftersom det är ett väldigt bra erbjudande, smyg inte runt med det erbjudandet, utan gör reklam för det. Det är ju ett perfekt sett att få folk att börja ställa sina frågor på siten.

  15. Ni behöver egentligen inte ändra så mycket när det gäller själva konceptet, för idén till sidan är det egentligen inget fel på, det är som du säger de att sidan inte är tydlig nog som är det största problemet, snygga till den lite och gör den enklare att navigera så är denna sida så gott som perfekt.

  16. Skaffa nya snyggare bilder som passar in på sidan, de bilder som ni har nu känns som ni har hittat bland clipart och google, detta ger sidan en ganska oseriös kännsla, ta lite egna bilder eller leta upp lite snyggare bilder, det skulle hjälpa er att se mer proffsiga.

  17. Konceptet med Berunde är jättebra men det är svårt att komma in i det hela. Bra att du tar tag i strukturen på sidan, den skulle behöva bli enklarare att navigera och lättare att komma in i själva hjälpandet. Jag tror att det skulle vara enklare om du utformade det mer som ett forum där man skriver inlägg och får svar på dessa, men med tillägg att man kan ge utbetalningar till svaren som strömmar in.
    En annan bra idé vore om du hade undergrupper för frågor så att den som har ett stort intresse för ett visst område direkt kan finna problem inom just det området.
    Som jag ser det finns det väl inte tre områden egentligen utan upplägget är baserat på att någon uttrycker ett behov (eller fråga) och andra besvarar dessa… precis som i ett forum, så varför inte arrangera ett liknande upplägg istället för att dela upp dessa.

    Det nämndes någonstans att det är svårt att få referenser eftersom man är anonym, men egentligen är det bara själva frågeställningen och svaren som behöver vara anonyma annars vore det väl trevligt om man ordnade en struktur liknande en community. Där man även kan se hur många frågor man ställt, hur många svar man gett osv. Det skulle nog även lösa nämnda problem med att agera matchmaker eller om man vill ha specifik hjälp från en specifik person.

    Den första minuten man ägnar på hemsidan är avgörande, under denna tid bör man ha fått någon förståelse för vad berunda är och hur det fungerar. Ha exempelvis syftet med berunda på framsidan och sedan länk till platsen där allt händer (Aktuella problem).

    Enligt min åsikt är det aktuella problem som är berundas grund och borde vara det som hemsidan är strukturerad kring. Alla länkar med korta tips (http://berunda.se/givehelp) som hindrar mig från att komma fram till aktuella problem kan nog kortas ned eller på ett smidigare sätt integreras som en banner eller liknande.

    Här har du lite punkter jag tänkt på som kan göra det bättre:internalinvestment.com/Berunda.pdf

  18. När jag går in på “mina sidor” är det en stor bild på en bebis; det första jag tänker när jag ser den är “varför?”
    Varför är det en bild på en bebis? Otroligt konstigt bild val, ni får nog ta och välja lite bättre bilder, som passar till hemsidan.

  19. Som det är nu har berunda egentligen bara en tjänst.
    Varför inte utnytja berundas populäritet och utöka med fler tjänster på denna sida. Varför inte ha möjlighet för användarna att ingå i små undersökningar, tillexempel så skulle man kuna kryssa i på “min sida” att man vill ta imot undersökningar, det skulle kunna finnas alternativ om hur ofta man är villig att ta emot undersökningar.
    Sedan skulle undersökningarna skickas ungefär två gånger i veckan till användaren via e-post. Och alla skulle få en liten summa pengar om man genomförde undersökningen. Och berunda.se skulle såklart få pengar från företaget som stod för undersökningen.
    Detta skulle självklart vara en slags tilläggstjänst på berunda.se och helt frivilligt, för ni vill inte tvinga på era medlemar massa reklam utan deras medgivande.
    Det svåra skulle vara att hitta företag som är intresserade, ärligt talat har jag ingen aning hur man skulle hitta företag som är villiga.
    Sidan cint.se har en såan funktion för deras medlemar, enligt mig fungerar den jättebra, det skickar ut ett par undersökningar i månaden (eller mindre om man vill) och man svara på frågor och får sedan 5-20kr för varje undersökning man gör, och 1kr om undersökning inte passa den målgrupp undersökningen var riktad åt.
    Om detta känns lockande så är det nog idé att besöka cint.se och se hur deras tjänst går till och kanske tillochmed fråga hur det får deras tjänst att fungera.

    Det finns föresten fler sidor som använder sig av liknande tjänst med utskick av undersökningar, men det flesta sidorna känns väldigt oseriösa och betalar aldrig ut pengar som lovat. Cint.se däremot är en seriös sida som betlar ut pengar, det är därför jag just hänvisar till den sidan.

  20. Enkelt och snabbt kan man ge svar på frågor. Och lika enkelt och snabbt får man betalt!!!

    Det tycker jag är det bästa med sajten!
    /Lech Kaniuk

  21. Tycker det bästa är att svara på frågor, samt hitta på bra småfrågor.
    Men hittar inte var man ser svaren på sina småfrågor, det är lite tråkigt.
    Småfrågorna skulle kanske mer var upplagda som en gästbok på sin egna sida, så kan man kommentera några av svaren med.

    Tycker sidan är lite svår att hitta på, som citatet av internetfilosofen, hittade inte den igen. För tyckte att såna citat borde vara på första sidan. Som en presentation av sidan. Samt historian om fåglarna.

    Men tycker det är bra att sidan inte har för mycket grafik och dyl, då människor som inte har den bästa datorn kan vara på den utan problem.

    Sidan borde bli mindre rörig, lite roligare. Det borde finnas mer förutom bara problem eller frågor. Som jag svarat i en tidigare fråga, så tycker jag färgen grön är bra på det sättet att det är rogivande, men det borde ändå finnas några andra färger för att liva upp.

    Och det vita på sidan behöver egentligen bara vara där man skriver svaret. Man kan ha den ljusgröna färgen istället för vitt, och sedan en mörkare grön på sidorna med ett inslag av blågrön. Så känns det inte lika avskärmat.

  22. Jag önskar liksom föregående talare att man inte behöver vara anonym vare sig som frågeställare eller problemlösare om man inte tvunget vill förståss. Då hade du kunnat göra ett reportage och presenterat “månadens problemlösare” eller liknande.Som en extra morot för folk att svara och verkligen engagera sig ännu mer i sina svar.
    I ett sådant reportage hade man kunnat presentera personen med bild, yrke och en liten intervju om varför han eller hon svarar på frågor, hur han eller hon hittade till Berunda o.s.v.

    Det bästa är snabbheten mellan att man svarar och för sin belöning. Detta sporrar till att fortsätta. Men jag skulle vilja ha ett snyggare gränssnitt och en mer användarvänlig sida.

    Tack!

  23. Jag tycker nog att problemdelen ska var kvar, det är den somgör sidan intressant. Men sidan bör vara mer lättöverskådad, renare och inte lika rörig i menyn. Tycker också att man bör vara registrerad som medlem för att kunna svara och så saknar jag ett diskussionsforum.

  24. En hela sida behövs där det står vad berunda.se går ut på, och hur man kommer igång med att ställa och besvara frågor.
    Kanske en steg för steg guide. Allt för att göra det lättare för användare av denna hemsida att komma igång.

  25. Bredvid en av bilderena här står det “Jenny är din personliga coach på Berunda”
    Vad innerbär detta? Vad menas med personlig coach? Kan hon hjälpa en med frågeställningar man har, det verkar inte som den funktionen finns på den här sidan just nu, det kanske är bra att introducera den med den nya versionen av berunda.se
    En avdelning där man kan ställa frågor till en personlig coach för en avgift. Man är garanterad ett utförligt svar där; kanske?

  26. Expert panelen som finns på den här sidan låter intressant, det är nog idé att utveckla den.
    Det skulle kunna va en grupp människor som är väldigt belästa på sina ämnen som alltid svarar på alla frågor, på så sätt vet den som lägger upp en frågeställning att han får åtminstonde ett bra svar på sin fråga.
    Expert panelen kan vara som en slags garanti att man alltid får minst ett bra svar.
    Expert panelen kanske kan bestå utav medlemar på denna hemsida, man kan få bli medlem i expert panelen om man har varit väldigt aktiv och givit många bra svar på frågor.
    Och folk som är med i expertpanelen kanske får en liten bonus som tack för att de är med i panelen.

  27. “Sök folk” avdelningen på denna sida känns som något att skrota, ser inte hur denna tjänst kan bli användbar. Det blir både dyrt och man har inga garantier att den man får en tjänst av är expert inom ämnet.
    Det är nog bättre att hålla er till en tjänst.

  28. Sidan där man kontrollera sin saldobalans skulle behöva en smidigare design. Om man kommit upp i ungefär 20+ belöningar eller så blir den sidan väldigt lång och svår översiktlig.
    Det kanske vore bättre om ni gruppera in betalningarna.
    t.ex. så kan alla belöningar man fått från “Vad är bäst med Berunda”-frågan finnas som en liten grupp som man kan klicka vidare på, och där skulle man kunna se alla belöningar från just den frågan i en lista (i liknande stil som det är nu)
    Det kanske inte är ett jättebra förslag men den sidan måste iallafall göras mer överskådlig, så man kan se sina utbetalningar utan att få ont i ögonen :)

  29. Jag tycker att berunda är superbra men känner ändå att man kan bredda konceptet lite. En sak som jag saknar är “vardagstips”. En sida där man hjälper varandra gratis med enkla små knep som underlättar det vardagliga i livet. Där kan det finnas ett antal rubriker under vilka man kan skriva in sina tips. Exempel på rubriker är t.e.x. Bak- och matlagningstips, spartips, energi och miljötips, semestertips samt hälso- och välbefinnande-tips. Där kunde det vara bra med ett omdömessystem, att man kan ge betyg, 1-5, på tips som man uppskattar. Kanske något att ha som tävling istället för småfrågor. Lämplig belöning eller vinst kan vara en trisslott per betygs”stjärna”. Om tipset är riktigt finurligt och får betyget 5 i genomsnitt så kan man belönas med fem trisslotter o.s.v.

    En annan sak som jag saknar är en sida där man kan söka efter varningar på t.e.x. företag, arbetsgivare mm. Det finns såna sidor på många andra konsumentnyttiga sajter men utbudet här på Berunda blir bredare samt att man får träffar med länkar direkt till Berunda på fler google-sökningar. Med andra ord skulle fler hitta hit och förhoppningsvis använda sig av sajten.

    Ytterligare en funktion, som kanske inte är lika lätt att fixa, är att ha en sökfunktion på sajten. Det känns lite svårt att leta sig fram nu till sådant som intresserar en. Om man kunde skriva in ett sökord så vore det lättare att hitta.
    Berundas värdegrund går ju inte att ta miste på, själva konceptet är tydligt och jag tycker personligen inte att någon bild eller del av sajten är dålig. Precis som jag tidigare nämnt så är det trafiken hit till Berunda som behöver öka! Större utbud som genererar till fler google-träffar med länkar hit.
    H. Malin

  30. Jag tycker ni ska ha en fråga varje månad som är som en slags välgörenhet, frågor om viktiga saker som rör alla, där man kan ge tips. Ingen belöning skulle ges för denna fråga, utan det skulle bara vara en slags välgörenhet som sagt.

    Ena månaden kanske det kan vara “Hur kan man vara mer miljövänlig i det vardagen?”
    Och i slutet av månaden kan ni publicera de bästa tipsen på första sidan.
    Detta skulle va ett sätt att locka hit folk även om det inte finns några frågor att besvara för pengar.

  31. “Dessutom har jag tänkt att man väljer ut ett mål och kämpar mot detta. Det kan vara en tidningsprenumeration, välgörenhet, en bok, sak, eller kontanter. Då blir nämligen dagens tävlingar blir integrerade i helheten på ett bättre sätt (tycker jag —)”

    Va? Förstår inte ett ord av vad du skriver.

  32. Bra om man kan “Spara” till ett mål. Men, man ska inte behöva bestämma i förväg vad man sparar till, bara att man sparar. Sen när man har pengarna som behövs, så kan man välja ur aktuellt utbud av belöningar.

    Som vanligt så ska det framgå tydlig vem som har sidan, varför, vem som tjänar på den osv.

    Och så tycker jag att veckobreven ska ha datum med sig, så att de inte hamnar längst ner i inkorgen (som den senaste gjorde).

    Tydliggör vilken typ av frågor man kan skicka in. Vem kan skicka in, till vilken nytta? FInns det exempel? Jag jag som egenföretagare ha nytta av er? Kan man genom Berunda påverka organisationer (ex genom att Berunda samlar in svar på en aktuell fråga och skickar in allas kommentarer till politikern/departementet eller vad det nu gäller). Inte så att det blir som namnunderskrifter, utan ett sätt att föra fram många personers ensklida kommentarer.

  33. Om ni nu ska uppdatera sidan är det kanske dags att uppdatera sidan mot botar och liknande som skriver automatiska medelanden med reklam på hemsidor. Ha såndär kod som många hemsidor har som man måste skriva in för att veta helt säkert att det är en människa som skriver.
    Kanske vore smart för att stoppa reklamattacker mot sidan.

  34. Jag saknar återkopplingen och de verkliga exemplena där problem har lösts. Intervjua gärna någon som har använts sig av tjänsten och fått hjälp.

  35. Jag skulle vilja se en funktion där man skulle kunna ge respons till folks tips, ungefär som i ett forum, en möjlighet att svara på andras idéer.
    tillexempel så skulle jag kunna svara på tipset före mig och ge feedback om vad jag tyckte om denns synpunkt.

  36. Ni måste ändra hur aktuella problem ser ut, som det är nu verkar det som så fort någon svarar på en fråga så får den frågan markeringen “populär”
    Det blir ju bara att alla är markerade populära, det blir lite konstigt.
    Det blir svårt att se vilket som verkligen är populär när alla är markerade så,.

  37. Det sämsta med berunda är att det finns så lite att göra, jag vill hemskt gärna svara på fler frågor, men det finns så få frågor, ni måste få hit mer folk som publicerar problem.

  38. Det skulle va kul om man kunde tjäna dom här “poängen” på mer än bara tävlingar, tillexempel om man bjuder in nya medlemar eller om man går med i nån slags kampanj på sidan.

  39. När man besvarat en fråga skulle de va smidigt om det fanns en knapp som tog en till nästa fråga, så man kan besvara alla frågor snabbt och smidigt.

  40. En mer lättöverskådligt och smidigt arkiv med alla gammla frågor och svar skulle va trevligt; så man kan ta del av den informationen på ett lätt sätt.

  41. Ett aktivare nyhetsbrev skulle vara användbart.
    Jag glömmer bort den här hemsidan efter ett tag, ett nyhetsbrev skulle hjälpa mig att komma tillbaks oftare.

  42. Jag skulle vilja se inte bara hur mycket pengar det finns kvar i potten vid varje fråga utan hur mycket pengar som delats ut en så länge, det skulle var intressant och väldigt lockande om jag såg att mycket pengar hade delats ut på ett problem, det skulle få mig motiverad.

  43. En sektion där det fanns exempel vad för slags frågeställningar man kan fråga här på sidan skulle va bra, det är inte alltid så lätt att veta vad man kan fråga här.

  44. Att kunna samla ihop sina “poäng” till en stor vinst låter toppen! Tycker att det ska finnas en “shop” där man själv kan välja sina vinster. Då kan man “spana” in något och kämpa för att få just det man vill ha.

  45. Jag har försökt sprida Berunda.se på olika sätt till bla. community sajter samt Cint.se. Intresset för sajten finns garanterat men det gäller fortfarande att så många som möjligt får in träffar via google-sökningar…….
    De vanligaste sökorden på Google i Sverige är bl.a Gratis, billigt, spara pengar och tjäna pengar. Berunda hamnar för långt ner på träfflistan. Det måste bli “tydligare” träffar som helst hamnar på första sidan.
    Kanske ide att testa “jobbförmedlingssajter”? Där kan man nå både arbetsgivare och arbetssökande. Berunda.se kan väl ses som extrainkomst? På arbetsförmedlingen får ju vem som helst annonsera och där når man hundratusentals personer.
    Lycka till!

  46. Jag har tänkt föreslå något helt annat. Jag har sedan länge önskat mig en sida där man kan lämna in små tips från vardagen, exempelvis miljötips som inte kostar något och som jag har kommer på ständigt. Eller tips om en tandläkare som tar halva priset men som man ändå varit nöjd med eller en skönhetssalong som inte satsar på reklam och kommersialitet och är mån och personlig i möte med sina kunder. Berunda känns varm och personligt, vilket jag saknar på andra sidor. Jag hoppas att det förbli så och att det drar till sig människor som skriver från hjärtat.

  47. Det är allt för få frågor. Ni måste expandera eran sida om ni vill att den ska funka på ett bra sätt. Just nu är det knappt nått som händer på den här sidan, ni måste få sidan mer aktiv, annars är det ingen poäng för besökare att komma hit.

  48. “Vad blir det om man kombinerar dessa?”-delen på hemsidan känns väldigt inaktiv, och det finns ingen riktig förklaring vad det går ut på, ta bort den delen av sidan eller ge en bättre förklaring vad det går ut på.
    För en otydlig och inaktiv del på sidan hjälper er inte alls, det får att se oseriösa.

  49. När man ska publicera nya problem så går det inte att ha för kort rubrik, detta är rätt irretrande då man ibland vill ha en kort rubrik.

  50. Folk vill nog ha nån slags garanti att deras pengar det tjänat in på er hemsida verkligen kommer betalas ut, som det är nu är man inte helt säker på det och detta kan nog göra att folk inte anstränger sitt yttersta att besvara på frågorna som finns på denna sida, för vad är vitsen att anstränga sig massa om ni inte kommer betala ut nått?
    Ni måste på något sätt lungna ner era medlemar och få en seriösare framtoning, visa exempel på folk som fått sina pengar utbetalda eller något liknande.
    Det behövs hursomhelst någonting som försäkrar oss att vi kommer få våra pengar, för det finns många sidor på internet som bara lurar sina användare på pengar.

  51. Nya snyggare bilder behövs, dom som ni har nu hjälper absolut inte till med att bygga upp den seriösa image ni så desperat behöver. Den övriga designen är väldigt snygg och är absolut värd att bevara, med några nya, mer proffsiga bilder så skulle berunda.se se otroligt snygg ut.

  52. En möjlighet att sortera tipsen på olika sätt i varje frågas tips arkiv. Just nu sorteras det med den högst belönade tipset överst och de lägst belönade tipsen längst ner. En möjlighet att sortera tipsen efter tillexempel datum skulle vara smidigt.

  53. Ni borde rensa bort inaktiva problem snabbare på den nya sidan.

  54. Det sämst med berunda är att det finns så lite att göra, ni måste skapa fler funktioner på sidan så ni får folk att stanna kvar på sidan längre;
    ett forum? utveckla småfrågor-delen? möjlighet att kolla igenom arkivet med gamla frågor och svar?
    Det räcker helt enkelt inte som det är nu med bara ett fåtal frågor här.

  55. Det skulle behövas en chatt här, så att man skulle kunna diskutera problemen som finns här med andra medlemar. Och på så sätt bolla idéer och komma på nya smarta lösningar, det är alltid lättare att komma på en lösning på ett problem om man har nån att diskutera med.

  56. Bästa med berunda.se är att man kan tjäna massa pengar! Visa det tydligt för folk som besöker eran sida att det finns pengar att tjäna, det är iktigt tror jag.

  57. Det skulle vara intressant om det fanns statistik om den här sidan här. Tillexempel hur många aktiva besökare det finns, hur många frågor och svar det finns på sidan, etc etc.
    Det skulle nog få folk att publicera fler problem om det såg hur popuär och hur mycket traffik det var på denna hemsida.

  58. Det måste vara fler som ställer frågor, som det verkar nu är det bara ni på berunda som ställer frågor, det kommer inte hålla i längden, ni måste få fler företag att ställa frågor.

  59. Vinnarlistor på de som vunnit tävlingarna skulle vara trevligt, så man verkligen vet att någon har vunnit.

  60. Mer annonser för att finansiera sidan och gör det billigare att publicera problem, folk kommer inte tycka det är farligt med lite reklam om det kan publicera problem lite billigare.

Skriv en kommentar