Bherundafågeln är enligt den indiska mytologin en fågel med två huvuden och en gemensam kropp. Efter en lång tid tillsammans blev de osams och tog död på varandra.

Men de fick en ny chans när de lovade att ta hand om varandra. Lärdomen är att vi har så mycket gemensamt att vi måste hjälpa varandra för att överleva.

Tanken med Berunda är att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar på problem.

Om du vill ha svar på en fråga hjälper vi dig gärna. I vanliga fall kostar det från hundra kronor att publicera en frågeställning.

 JAKOB
 NANNESON

 Miljöengagerad

Sveriges trevligaste köpcentrum, men hur då? Berunda

Globen köpcenter har just nu en tävling där man vill ha få förslag på hur man kan bli Stockholms trevligaste köpcentrum. På Berunda låter vi hela sverige få vara med!

Vad kan man göra för att få ett köpcentrum riktigt trevligt?

Inspiration:
Aktiviter?
Växter?
Inredning?
Butiker?
Bemötande…

Uppdrag:
1. Skriv ner det som du tycker kan vara trevligt i ett köpcentrum.
2. Berätta dina historier om när du fått ett trevligt eller otrevligt bemötande.

  1. Ett köpcenter behöver växter för att lätta upp stämningen och att få folk
    någonting att vila ögonen på. Lite olika färger för att kunna orientera sig i köpcentret. Exempelvis gult åt söder och blått åt norr, Grönt centralt. Kommer man söderifrån brunt till vänster rosa åt höger. Gruppera butikerna i olika grupper som livsmedel och elektronik.
    Glad och trevlig personal som kan lyssna på kunderna. Att kunna avsluta ett telefonsamtal och prioritera kunden.

  2. Ett köpcentrum där föräldrarna har chans att lämna sina barn till ett aktivitetscentrum med utbildad personal (förskollärare, fritidspedagog, fritidsledare el motsvarande). För att det skall fungera är det nog bäst att det kostar typ 150:-, men att man får pengarna tillbaka om man kan visa kvitto på mer än 500:- från köpcentrumet. Aktivitetscentrumet får in sina pengar från de övriga butikerna i centrat. Detta gör att de vuxn i lugn och ro kan shoppa utan att stressa och butikerna säljer mer/ får dit föräldrarna oftare. Centrat skall kunna aktivera barn i många åldrar och behöver då utrustas med diverse lekmaterial, pyssel, datorer mm mm.

  3. För att butikerna skall kunna locka med bra erbjudanden skulle det vara bra med en storbildstv där de olika butikerna visar sitt erbjudande för dagen. TV:na skall vara strategiskt placerade vid ingångarna och även i restaurantdelen. Kunderna kan då göra snabba klipp utan att leta sig fördärvade och de har då mer energi till att ströhandla – butikerna kan då enkelt lägga ut “lockpriser”.

  4. För att underlätta handlandet skulle det vara bra med gemensamma kundvagnar för alla butiker. Dessa kundvagnar skall vara av mycket mindre modell än de vanliga matkundvagnarna. För att undvika trängsel i butiker kan det finnas kundvagnsparkeringar. Kunderna får då inte så mycket att bära och kan då köpa mera. Det skulle kanske vara bra om man kan låsa sin kundvagn så ingen kan plocka saker ur den.

  5. Det bästa köpcentrumet bör ha en del serviceställen, såsom bibliotek, apotek och varför inte kulturutbud också. En biosalong och en avdelning för spelsugna musikanter som kan spela för publik och prova på den känslan.

  6. Någonting som vi inte kommer undan är att utseendet är det absolut första man reagerar på när man besöker ett köpcentrum. Hur ser hela byggnaden ut utvändigt? Det andra som strax därefter kommer fram är inredningen.

    Jag bor i Göteborgsområdet så jag kommer ta lite exempel härifrån. Fasaden är, som jag skrev tidigare, viktig. Personen som går förbi ett köpcentrum ska se att det är ett sådant och inte bara något ombyggt parkeringshus. På framsidan av ett köpcentrum är det obligatoriskt att köpcentrets logotyp skall finnas, gärna med en härlig slogan under. Det bör också finnas en lista eller något liknande där man lätt kan se vilka affärer som finns inne i köpcentrumet. Om man har en glasfasad så se till att putsa denna ständigt så att det aldrig ser smutsigt ut, det skall se fräscht ut när man handlar. För de köpcenter som inte har en sådan fasad så skall man tvätta den regelbundet och bekämpa otrevligtheter, som till exempel graffiti.

    Invändigt då. Jag besöker ofta Nordstan i Göteborg och det är inte direkt det finaste stället att handla på. Det finns ytterst få sittplatser och i princip ingen utsmyckning. Besöker man däremot Etage som ligger utanför Trollhättan så är det ett väldigt fint ställe att handla på. Det finns två stycken “vardagsrum”, alltså två fotöljer, en soffa samt ett TV där man kan slå sig ner och läsa en tidning eller kolla på tv:n. Det finns gott om växter och också två fontäner. Ni kanske förstår min vink nu. Ett trevligt köpcentrum skall inte bara erbjuda affärer utan också någonstans att ta det lite lugnt. Det skall inte vara ett plågsamt ställe att besöka där det luktar skumt och man vill bli klar så fort som möjligt, det är en känsla jag får inne i Nordstan när jag ska handla julklappar, eller andra saker som kan ta ett par timmar. När man letat i massvis med butiker så vill man bara ta och sätta sig en stund och pimpla lite på en läsk. Dock så finns det så få sittplatser i hela Nordstan att detta näst intill är omöjligt, därför så köper man allt så snabbt som möjligt och beger sig hem igen. Ni förstår vinken?

    Angående ett köpcentrums bemötande. En kund träffar förmodligen aldrig ledningen till köptcentrumet så det är inte så mycket som ett köpcentrum kan göra på den fronten. De som bör jobba på att vara trevliga och hjälpsamma är butikspersonalen då det är dessa som kunden träffar mest.

    Så mycket mer hjälp kan inte jag komma med just nu, lycka till med att bli Sveriges trevligaste köpcentrum!

  7. Många varuhus jag varit i har varit uppbyggda på att man som kund ska köpa deras varor. De har vägg till tak med olika varor man vill att kunderna ska lägga i kundvagnen. Men satsa i stället på att bygga upp en miljö kring själva varorna. Olika avdelningar för olika varor som de har på alla ställen nu för tiden.

    Och på varje avdelning ska det finnas anställda guider som guidar en och svarar på ens frågor och rekommenderar varor och sådant.
    Sedan ska det vara fräscht och bra inrett. Det ska ochså finnas många fria ytor där kunden kan gå runt

  8. 1. Hej! Globen köpcentrum ÄR redan rätt trevligt tycker jag. Orsaken är det ljusa, luftiga och stora glas. Det jag gärna skulle se mer av är lättsamma matställen/fik/barer lite mer i mitten. Ett bra exempel på det är Gallerian i Stockholm. Umeå har också flera sådana ställen (och säkerligen på många andra orter i Sverige). Kista galleria har lite av en internationell prägling som också är trevligt. I stort är det butikerna (varumärken) och trevlig personal som lockar tycker jag. Någon del av centrumet skulle kunna ha annorlunda växter, sköna sittplatser och kanske speciella lampor för att motverka vintertrötthet när den tiden kommer – vorde det inte skönt med en liten oas?

    2. Mina otrevliga minnen är mest som barn då jag blev felaktigt beskylld för att ha snattat i butik fastän jag var så himla ärlig. Det var kränkande och sa en del om synen på barn i butik. En trevlig och tillmötesgående personal förhöjer trivseln enormt. Jag gillar när det finns tid för expediterna att vara smakråd eller hämta rätt storlek etc.

  9. Vore trevligt med ett köpcenter som inte stänger när butikerna stänger utan där det finns andra utbud samtidigt. I en stad som Stockholm är väl inte det behovet så stort, men på mindre orter där folk samlas i köpcenter för att det blir en naturlig träffpunkt, skulle det vara kul.
    Personligen gillar jag inte de stora öppna ytorna som är i klassiska köpcentra. Mer hemtrevligt med mindre miljöer. Forskning har oxå visat att folk trivs bättre i miljöer som är mindre och intimare.
    Och måste caféerna vara så öppna så att man sitter och äter som i ett skyltfönster? :)
    Möjlighet för folk att bara gå dit och hänga, läsa en bok, plugga, eller surfa med sin dator. På sommaren går folk ut i en park, men vart tar man vägen på hösten och vintern.
    Gled kanske iväg från ämnet KÖPcentra här, men det var lite lösa tankar jag har.

Skriv en kommentar