Bherundafågeln är enligt den indiska mytologin en fågel med två huvuden och en gemensam kropp. Efter en lång tid tillsammans blev de osams och tog död på varandra.

Men de fick en ny chans när de lovade att ta hand om varandra. Lärdomen är att vi har så mycket gemensamt att vi måste hjälpa varandra för att överleva.

Tanken med Berunda är att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar på problem.

Om du vill ha svar på en fråga hjälper vi dig gärna. I vanliga fall kostar det från hundra kronor att publicera en frågeställning.

 JAKOB
 NANNESON

 Miljöengagerad

Myrkrypningar, s k restless legs Berunda

Jag har börjat få myrkrypningar (s k restless legs) i mitt ena ben. Det är helt olidligt och det går inte att sitta stilla.
Jag har antagligen en mild variant, jag är säker på att många har det mycket värre än jag.

Det finns någon medicin man kan köpa på apoteket har jag hört men jag undrar om man inte kan ta något annat? Vitaminer? Jag vill hellre äta vitaminer än medicin.

Någon sade att det är järnbrist, någon att man behöver mer kalcium.
Förslag?

Är det någon som har samma problem som har hittat en lösning som fungerar för er?

  1. Jag hade problem med kramper i benen på natten, men det gick över när jag började ta kalciumtillskott (äter väldigt lite mjölkprodukter). Jag hade järnbrist ett tag också så det kan också ha påverkat. Om du vet med dig att du får i dig lite mineraler så skadar det ju inte att försöka med mer mineralrik mat och/eller kosttillskott. Spenat innehåller t ex mycket kalcium om du inte gillar mjölkprodukter, andra gröna bladgrönsaker (typ grönkål) är också bra även av andra skäl. Det finns också (i alla fall fanns tidigare) kalciumberikad apelsinjuice. Magnesium och kalium kan också vara bra att få i sig – magnesium och kalcium bör tas tillsammans (för benstommen) och kalium har betydelse för signalöverföringen i nervsystemet. Bananer innehåller mycket kalium, men också magnesium. Nötter och frön är också bra mineralkällor.

    Att röra på sig mer kan också hjälpa, om du inte redan motionerar mycket förstås…

    Hoppas det hjälper!

  2. Som tillägg till mitt förra svar: På Livsmedelsverkets hemsida kan du kolla vad olika livsmedel innehåller.
    http://192.121.81.11/livsmedelsok/
    Du kan ställa in så att den visar mineralinnehåll.

  3. Jag har också restless legs sedan flera år tillbaka, mina besvär är alltid värst när jag skall gå och lägga mig. Efter ett tips från min mamma testade jag att göra lite bengympa före läggningsdags och sedan smorde jag in benen med en salva/kräm som är kylande. På mig har det i alla fall haft en liten effekt. Mycket bättre med lite hjälp än ingen alls. De salvor / krämer jag har testat är kylbalsam samt en lavendelkräm för “trötta ben” från Yves Rocher. Svalkan känns lugnande när det känns som om benen “kokar”
    Lycka till!

  4. Jag är inte helt säker men jag tror min mamma har haft något liknande i hennes axel/arm. Hon gick helt enkelt till en doktor och fick hjälp, hon går nu hos en sjukgymnast nån gång i veckan och tränar, hennes besvär är borta nu.
    Jag tror det är bäst att be om hjälp hos nån som vet, besök din läkare istället för att försöka olika slags mediciner på måfå. Det kanske inte är det roligaste som finns att gå till läkaren men det är det effektivaste och säkraste sättet iallafall.

  5. Motion är alltid bra, promenader och liknande, om det inte blir bättre utav det är det nog tillfälle att uppsöka en läkare.

  6. Besök en läkare. Det där låter allvarligt, eller kanske inte jätteallvarligt men väldigt jobbigt och irreterande iallafall.
    Du behöver proffessionel hjälp, inte några små råd över internet.

  7. Restless legs förbundet, patientförening. Ett tips att kolla på deras hemsida.

  8. Jag brukar gå ut barfota när det är kallt, gärna i snö.
    Jag menar runt huset eller så, inte på stan.
    Det brukar faktiskt hjälpa.
    Man kan väl tänka sig ett fotbad i kallt vatten också.

Skriv en kommentar