Bherundafågeln är enligt den indiska mytologin en fågel med två huvuden och en gemensam kropp. Efter en lång tid tillsammans blev de osams och tog död på varandra.

Men de fick en ny chans när de lovade att ta hand om varandra. Lärdomen är att vi har så mycket gemensamt att vi måste hjälpa varandra för att överleva.

Tanken med Berunda är att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar på problem.

Om du vill ha svar på en fråga hjälper vi dig gärna. I vanliga fall kostar det från hundra kronor att publicera en frågeställning.

 JAKOB
 NANNESON

 Miljöengagerad

Hur får man fler att publicera sitt problem här? Berunda

Berunda har en fullt fungerande system för att publicera problem, inklusive inbetalning, fördelning av belöning och utbetalning. Samtidigt söker sig allt fler till internet för att få hjälp att lösa sina problem.

Men hur får man fler personer att publicera sitt problem på Berunda? Vad krävs för att fler ska bli intresserade av tjänsten och vilja betala pengar för att få hjälp att lösa sitt problem?

Måste man sänka priset?
Ska man ha speciella erbjudanden?
Tjänar man på att öka marknadsföringen?
Kanske ha möjlighet att fråga en kändis?
En liten present ihop med första beställning?

Eller har du någon bättre idé??

  1. Det hela måste decentraliseras tror jag. Engagera bloggar, Facebook etc. Se till vad du är bäst på – det kanske är att ta in och dela ut ersättning och agera distributionskanal för problemen fast det kanske egentligen är bloggare och Facebookare som är bäst på att få människor att lösa problemen och få upp ögonen för dem?

  2. Kunde man visa upp vilken nytta personer/företag haft av tjänsten skulle det säkert locka fler till att använda sig av Berunda. Kanske kunde ni publicera intervjuer med de som använt sig av tjänsten, där de berättar om på vilket sätt de svar de fått genom webbsidan hjälpt dem i deras arbete.

  3. Jag tror på att ha tydliga kategorier och värdar för varje kategori.
    Det bör också finnas möjlighet att ställa färdigformulerade enkla frågor.

    Exempel på sådana

    Kategori Musik

    Tips på artister i viss kategori antingen “Musikstil (egen beskrivning)”
    eller “Liknar annan artist”

    Kategori Film

    Tips på filmer, antingen “av viss regissör”, “med viss skådespelare”, “från visst land/epok” eller “av samma kategori som annan film”

    Kategori inköp
    – Elektronik
    – Heminredning
    – Motor
    – Trädgård
    – Friluftsliv

    Kategori livsstil
    – Träning
    – Makeup
    – Bantning
    – Matlagning
    – Husdjur
    – Hälsa

    Kategori privatekonomi
    – Lån
    – Bankkonton
    – Försäkringar

    Jag tror det är viktigt att kunna ange ekonomin exakt. Det skulle exvis kunna vara att jag anslår 50 kr. För riktigt bra tips ger jag 10 kr och för halvbra tips 5 kr. Då vet jag exakt kostnaden och på vilka premisser jag delar ut pengar. Man borde kunna välja storlek enligt den här modellen. Enkla frågor om musik eller film borde passa in i kategorin “liten” medan större frågor skulle kunna passa in i kategorin “stor”. I den kategorin kan man själv ange både totalsumma och belöning per tips.

    Att kategorierna är lite överlappande gör inte så mycket. Det är ju en personlig grej om man vill se ett visst problem som hörande till “hälsa”,
    “matlagning”, “viktminskning” eller “träning”.

  4. Gerillamarknadsföring! Låta några personer som ser “rätt” ut ägna några dagar åt att vara på stan. Låt dom hänga på caféer, gå i butiker och sånt samtidigt som dom pratar högt om Berunda och om hur dom fick hjälp/tjänade pengar (lite små scriptat snack så att hemsides adressen nämns ofta…). Kontakta metro teknik, både tidningen och tv-programmet på TV8 borde vara intresserade. Kolla om A-Ekonomi, Finansnyheterna och liknande behöver utfyllnings material som dom kan stoppa in i programmet. Kolla förresten med Nyhetsmorgon och med God Morgon Sverige också, Berunda är kanske ett ämne för någon av panelerrna att snacka om. Tror inte det är lönsamt med klassisk radio/tv/tidnings annonsering, Berunda känns som en sån grej som ska “snackas” fram för att få trovärdighet.

  5. Öka marknadsföringen, ge sidan en stilrenare och modernare touch.

  6. Låt folk tjäna lite på att sprida er sida mellan sina vänner och på att dessa vänner sedan hjälper till. Fundera på att sätta upp lappar odyl på ex högskolor och universitet.

  7. Mer reklam är ju en bra idé, som tex. i lokala tidningar mm.
    //Maria

  8. det är bara visa sig för alal genom kanske reklam på en tidnings sida
    många läser ju aftonbladet o expressen…sen finns ju stor lag ..fixa reklam på sportsidor, det måste ju vara hett!!

  9. jag tycker marknadsföringen har varit dålig. den måste öka. sen tror jag det är lite dyrt också för man vet inte med säkerhet om man får hjälp med problemet.. särskilt om det handlar om ekonomiska problem, då vill man inte gärna lägga pengar om man sen inte ens får hjälp med problemet.

  10. Marknadsföring i all ära. Men jag tror problemet ligger djupare. Hur definierar ni er produkt? Är det ett forum, en FAQ, en support…eller något annat? Definiera noga vad ni erbjuder och hitta ett bra namn/payoff som beskriver vad jag som besökare har för nytta av er tjänst.

    Känner ni er målgrupp? Är det inte så att folk som använder internet som källa för problemlösning är vana vid att få hjälp enbart till en kostnad av en forums-registrering? Kanske är det för hög tröskel att betala för en lösning.

    Skapa krönikor, tutorials, djuplodande experttips etc som kan locka besökare, så är ni inte lika beroende av insända frågor. Kika på http://www.5min.com för inspiration.

    //Johan

  11. Jag tror på en riktad och smart marknadsföringskampanj.

    Målgruppen för berunda är nästan garanterat alla “hustomtar” enligt Thomas Jordans definition. (Googla på “samhällsbyggets hustomtar”…)

    Med kännedom om den profilen kan man utforma en strategi för relationsmarknadsföring. Hustomtarna sitter ihop i spännande nätverk och om man kan hitta ett sätt att få hustomtar att börja prata om berunda så kommer det att börja hända spännande saker på sajten…

  12. För det första tror jag inte att många känner till den här sidan därför bör marknadsföring stå högt på listan. Gå ut i skolor och arbetsplatser och informera om sidan. Även internetannonser och tidningsannonser är bra. Dety är en genial sida där folket faktiskt har möjlighet att lösa problem tillsammans med medmänniskor.

  13. Sänk priset, ha som målsättning att tjäna dina pengar genom dina google annonser m.m. på så vis kan trafiken öka…vilket i sin tur ger mer inkomster.

  14. * Kategorisering
    Jag tror att det blir mer lockande att ställa sin frågor här om man kan kategorisera dem på något sätt. Jag har inga konkreta idéer på hur den na inedln ing ska ske, men jag tror det skulle ge en känsla av ordning. (Sen bör man fortfarande kunna se problemen som nu om man vill)
    Detta kan även kombineras med ett system där man kan välja intresseområden som kategorier och få en uppdatering via e-post om någon ställer en fråga i katergorin.
    * Bristen på stamgäster som svarar på frågor
    För att göra det attraktivt att fråga måste det finnas någon som är villig att svara. Alltså bör ett viktigt uppdrag vara att locka hit kompetent folk. Detta har att göra med…
    * Identiteslösheten
    Jag tror att den genomgående bristen på identiteter hos både de som ställer frågor och svarar gör att vissa kanske lämnar sidan efter ett besök eller låter bli att förmedla den vidare. Jag tror många frågebesvarare (Inkl. jag) inte bara får tillfredsställelse av pengar, utan även att bli erkänd som en expert på ett område. Låt alltså alla som vill, visa en identitet som syns (Som nickname eller riktigt namn) på alla svar som man lämnar (Eller de frågor man ställer om man vill det)
    Visa även alla svar öppet och låt allmänheten rösta på svar. Resultaten av dessa röstningar ska sedan synas på personens profilsida. På så vis motiveras folk att ge bra svar.
    Det kommer tids nog också att stimulera folk att stanna här och svara på frågor. (Tänk dig en dag när en Berunda-profil med hög rank kan vara lika meriterande som sido-projekt i någons CV t ex.)
    Jag har idéer om exakt hur ett röstningssystem skulle kunn a konstrueras rent tekniskt. Hör av dig för detaljer.
    * Riktiga konton
    Jag upplever att det idag att det inte går att skapa konton ordentligt. Att kunna skapa ett konto och logga in, och kunna se tydligt i ett hörn att “Du är inloggad som…” är något som enligt mig subtilt höjer standarden på en interaktiv sida. Det är också något som jag tror skulle stimulera återkommande medlemmar. (Något som jag tycker är viktigt och gärna återkommer till som du märker.)
    Dagens inloggningssystem eller vad man ska kalla det för känns minst sagt luddigt.
    Jag antar att dagens system är utformat för att inte skrämma iväg nya användare genom det extra krånglet att registrera ett konto, men jag tycker ändå att det bör finnas bättre möjligheter att göra det om man vill.

  15. Smart marknadsföring funkar, tror jag. En enkel annons på en välbesökt undersajt som har med pengar att göra. Blocket (om man kan annonsera där) är nog ett utmärkt ställe eftersom folk som rör sig där gör det för att tjäna en slant eller göra ett bra klipp på en vara. En annons med enkel text med identifikationsfaktor som tex “Vet du hur man blir av med silverfisk? Berätta och få 200 spänn” eller något annat som ligger på sajten.

  16. Jag tror att om adressaten av problemet var ett företag så lockas fler att skriva. Om lösningen bidrar till att problemet löses eller blir delvis löst sporras den som bidrar med pengar, tranieejobb osv av företagen.
    Företagen ska skriva ordentliga underlag till problemframställan.
    Ni kontrakterar företag eller andra tankesmedjor som vill ingå i en “pool”. Lösningarna kanske då inte ska vara publika av affärsmässiga skäl. Ge idésprutan möjlighet att differentiera sig genom att kunna tala in lösningen, filma eller som nu, skriva. Belöningen är inte tillräckligt attraktiv om den inte är värd minst 1ooo kr. Offentliggör juryn som gärna får vara representerad av någon aspirantfigur som lösaren “vill vara, se ut som eller känna sig som”.

  17. Ge folk som sprider info om sajten en belöning… kanske en krona per värvad registrerad besökare???

  18. Alltid när det gäller marknadsföring så gäller det ju att definiera målgruppen. Dels behöver sidan marknadsföras så att fler går in och svarar på de publicerade problemen. Antingen kör man då en bred marknadsföring som når många ex. på Facebook, genom andra webbanners etc. Eller så försöker man nischa in sig och nå de som har kompetens inom olika områden, ex studenter som utbildar sig inom aktuella områden..

    När det gäller att nå den andra målgruppen, dvs. de som ska publicera sina problem kanske Småföretagare är den målgrupp man ska rikta in sig på? De som inte har råd att anlita dyra pr-byråer utan behöver en arena där de till ett rimligt pris kan få respons på sina idéer och frågor. Kanske kan man marknadsföra Berunda genom SAO (Småföretagarna). Är inte helt säker, men de kan ju ha någon tidning man kan annonsera i, eller på annat vis få göra utskick till medlemmarna..

  19. Jag tror på marknadsföring! Jag såg er banner på facebook en gång, det var då jag hamnade här, sen dess har jag aldrig sett något om Berunda igen på andra sidor. Satsa på bannerbyten och liknande, i botten på denna sida har ni en banner till shortcut, jag surfade in där och tittade runder lite, de har ingen banner till er, se till att få lite reklam tillbaka i utbyte. Satsa på communitys, där kan man lätt kasta ut lite gratisreklam, hitta på något datum då ni gör något “specielt”, jubileum, invigningsfest eller vad som helst som låter fancy, kontakta press och försök få lite uppmärksamhet. Ett reportage om er inovativa idé skulle vara utmärkt gratisreklam.

  20. Använd er av länkutbyte med andra sidor inom samma område, skriv på forum, skicka lajv på lunarstorm, starta en tävling som går ut på att skaffa flest besökare till sidan.

  21. Jag tror att om man skickar ut information om hemsidan till olika företag, och erbjuder dom att lägga ut frågeställningar på berunda så tror jag att dom skulle nappa på det jag menar mejl är ju gratis.

  22. Okej. Alltså.
    1. Viktigt att skilja mellan allmängiltig och privat information.
    Vid allmängiltig information kan BRA svar belönas med reklamfinansierade pengar och vid privat kan belöningen finansieras av den som ställer frågan. Detta är möjligt i och med att de allmänintressanta frågorna kommer generera fler sidvisningar.

    Detta tror jag är oerhört viktigt.

    Ett annat OVÄRDELIGT tips är att låta samma system erbjuda tjänster. Man betalar för att någon ska göra exempelvis en logotype åt dem, vara DJ på en fest eller hjälpa till med ett par juridiska frågor.

    Först DÅ har sajten potential att bli RIKTIGT stor.

    Mvh
    Filip Johansson

  23. De som publicerar sina problem här skulle nog bli fler om de visste vilken målgrupp som svarade på frågorna. Genom att de som svarar får registrera enkla uppgifter, såsom kön, ålder och ort så blir det mer svaren mer värda eftersom de som publicerar då ser vad målgruppen de riktar sig till tycker.
    Kanske kan man även specialrikta frågor till den målgrupp som efterfrågas – alltså ge möjlighet till de som publicerar sina problem att skicka ut frågorna enbart till den tänkta målgruppen…

  24. Om sidan hade så många besökare att det skulle löna sig med bra betald annonsbanner skulle intäkter från denna/dessa kunna finasiera det hela mycket lättare.

  25. Jag är av den bestämda åsikten att marknadsföringen måste förbättras. Själv hamnade jag här av en ren slump eftersom jag inte alls visste att sajten fanns! Kanske man kan jobba med nyckelord kopplade till sajten så att den ger fler träffar i olika sökmotorer.

  26. är av den bestämda åsikten att marknadsföringen måste förbättras. Själv hamnade jag här av en ren slump eftersom jag inte alls visste att sajten fanns! Kanske man kan jobba med nyckelord

  27. Självklart ska vi värna om miljön! Ge bort en plantering av tio träd (http://www.viskogen.se) eller ge bort 1000 kvm regnskog (http://www.raddaregnskog.se/). Det är presenter som ger mervärde under lång tid framöver!!

  28. asså de e ju bara göra riklam på t.ex lunar,kamrat…sånna sidor där folk e ute helatiden ^^

  29. Eftersom Berunda är en sajt med samhällsnyttig värdegrund tror jag att intresset för deltagande här är stort och att enda problemet ligger i att många inte vet att Berunda finns. Jag tror att konsumentpaneler som t.e.x. CINT skulle kunna tänka sig att skriva om Berunda i sitt nyhetsbrev. Intresse för marknadsföring av sajten finns säkert även hos många organisationer som arbetar för djurens och naturens rätt.
    Jag skall genast kontakta CINT och tipsa om Berunda, hoppas att någon annan kan tipsa de andra sajterna som verkar för djur, natur och miljö.

  30. Att skriva ut affischer och hänga upp på högskolor/gymnasier skulle locka flera.

  31. Kontakta gärna flera företag, myndigheter, ideella föreningar mm., ex. via mail och berätta om möjligheten att få hjälp här på Berunda.

  32. Den som erbjuder hjälp skall förutom en högre pott än på sidan även få möjlighet att erbjuda en hel grattis tjänst, ex. grattis ansiktsbehandling, dock utan någon som helst köptvång av andra varor eller tjänster för den sökande.

  33. Berunda skulle kunna ge provision till de som lyckas ragga nya frågeställare till sajten. Det kan handla om allt från att man får 1 kr för varje person man tipsar och som registrerar sig på sidan till att man får en viss provision på den summa personen man tipsat har som belöningspott när den ställer en fråga. På så sätt skulle vi alla tillsammans kunna hjälpas åt att skaffa både fler som frågar och fler som svarar här på Berunda!

  34. Han Nanok Bie i Metro tipsar regelbundet om olika siter. Kanske är siten inte ännu tillräckligt “mogen” för att kvala in hos honom men annars är det ju en klockren variant för att nå en bredare publik.

  35. Kombinera möjligheten att få svar på sina frågor med möjligheten att lägga ut tjänster/jobb. Om man exempelvis vill ha hjälp med att producera en webbsida skulle man kunna fråga efter idéer likväl som folk skulle kunna söka jobbet att producera den. Om det vid den typen av frågeställningar/efterlysningar fanns fält för att fylla i sina kunskaper och meriter så skulle frågeställaren kunna välja att ta kontakt med de som gett de bästa idéerna och har de bästa meriterna för fortsatt samarbete.

    Man borde dessutom kunna ge tips i form av att ladda upp bilder. Många av problemen som publiceras här handlar ju om marknadsföring – kunde man ladda upp skissbilder som tips på hur webbsidor/annonser/reklamfilmer etc. skulle se ut så skulle det vara mer värt för de som frågar och lättare än att förklara allt i ord för de som svarar.

  36. Genom att först länka sidan så mycket som de går, via olika annonssidor på nätet, man bör också gå en present för sin första beställning.

  37. det var av en slump som jag hittade er på nätet,så jag tror att skulle ni marknadsföra eran sida mycket mer så tror jag att det skulle bli många fler som registrerar sig och vill både ställa frågor och ge svar.

  38. Det var bara tur att jag hittade hit egentligen, vet inte riktigt hur jag hittade hit heller. Dock så tror jag att marknadsförningen behöver ökas, släng upp en annons på någon utav sidorna som drar till sig den stora massan, aftonbladet.se, expressen.se, idg.se och så vidare. då får fler personer upp ögonen för er iallafall och vem vet, kanske tillochmed potentiella kunder.

  39. Ert stora problem är ett sk. kännedomsproblem. För lite folk ger för lite till systemet, en enkel ekvation. Att brassa på med marknadsföring på aftonbladet och liknande kan visst hjälpa, men är även en kostnad som inte jag skulle satsa på.

    Plocka in en marknadsförare på konsultbasis, en som förstår sig på webb och ny media. Gör det smart och lägg återstoden av pengarna på utveckling av sidan istället.

    Ta fördel av bloggarnas enorma krafter och möjligheter, inkorperera er idé via facebook, och skapa en snackis som har sitt fundament på webben men som kan plockas ut i det offentliga rummet. Se bara till att vara väldigt klara med vilket problem Berunda löser för den tilltäkte kunden/besökaren.

    PS. Självklart är jag en av de som finns tillgängliga på konsultbasis. Skicka några rader så kan vi titta på möjligheter. DS.

  40. jag tror att en kombination av ökad marknadsföring och möjlighet att fråga en kändis vore en bra idé. det finns många stora sidor som tar emot reklam det “senaste” är att man köper reklamen timvis så behöver det inte bli lika dyrt. det där med kändis kan vara lite lurigare då kändisar oftast tilltalar en viss generation.

  41. jag tror att det som gör att många backar för att publicera sitt problem är nog den negativa kritiken de kan få
    de är så rädda för den kritiken att de hellre försöker klura på problemet själva

    ska man publicera sitt problem här så bör man ju få nåt för det också
    som det är nu så känns det lite som att köpa grisen i säcken

    en present vid första beställningen KAN vara en bra idé men det får motsvara nivån på problemet så att säga

    mina tankar

  42. Mer reklam samt möjlighet att rådfråga expertis på området är ett tips.
    Se till att andra “kreativa sidor” länkar hit!

  43. Man marknadsför sajten hårdare
    Exempelvis via ungdomar.se

  44. Mina tankte gångar går ~
    Tror att en förutsättning är att saijten blir större så att den omsätter fler tanka.r. S. får man väll se om man vill sattsa på företag / privatpersoner.
    Filosofi / Affärsidéer. Privata / Globala – problem. eller en trevligt mix.
    Jaja. Gillar denna sidan.

  45. Jag hade glömt bort att ni fanns, och att jag en gång blivit medlem osv. Kom på det genom att jag googlade mig namn. (Hade tydligen undertecknat mitt svar här en gång…)
    För att påminna sådana som mig, så skulle ett litet mail med jämna mellanrum, med de intressantaste frågorna kunna få mig att komma ihåg. Eller ett mail med frågan: Har du ett problem/en fråga – litet eller stort – kom ihåg att du kan få hjälp på Beruda! eller dylikt….

  46. Bland det första man bör göra är att se om sidan har hög prioritering vid en sökning på en sökmotor som exempelvis http://www.google.com, så att intresserade har lätt att hitta er. det andra som bör ses över är det språk som presenterar tjänsten och företaget på hemsidan en korrekt svenska är en av de viktigaste faktorerna för att bli tagen på allvar som företag. En annan sak som man kan göra är att ta kontakt med företag som kan tänkas behöva sidans hjälp. Genom att få Berunda associerat med stora kända företag kommer även mindre att Följa

  47. Utnyttja den kunskapsbank som finns i redan givna svar för att dra besökare till sidan så att fler människor blir bekanta med sidan och fler tänker att Berunda kan vara en lösning på en knivig fråga de sitter och grubblar på.

    Idag är det jobbigt att surfa genom redan givna svar – det finns ingen struktur eller ramverk som stöttar och underlättar att titta genom dem. Idag känns det som om de givna svaren mer är en biprodukt av frågorna som inte är ämnade åt någon annan än frågeställaren nästan.

    Satt en dag och tittade på gamla svar på sidan – tittade på en av frågorna jag själv givit ett svar på och herregud vilken intressant läsning!

    Lägg alltså större vikt vid de gamla svaren – t.ex. tänkte jag precis att det hade varit bra att kunna skriva ut de svaren jag hittade och ta med mig på ett möte – kanske hade varit kul att kunna exportera som PDF också – men framförallt ett bra katalogsystem med etiketter etc alltså – lite “miniwiki” kanske.

  48. Man behöver fånga upp de som har frågeställningar. Ett bra forum för att nå personer som har frågeställningar de behöver få hjälp med är SUF, Svenska Uppfinnareföreningen.

    Kontakta Wanja Bellander
    Direkttelefon: 08-545 164 77
    Mobil: 070-733 21 85
    E-post: wanja.bellander@uppfinnare.se

    Hon är VD för SUF och öppen för förslag.

    Uppfinnare skulle kunna använda Berund för att få hjälp med sina idéer. Ett problem med arbetet med uppfinningar och innovationer är sekretessen. Men i arbetet behöver man få reda på saker eller infallsvinklar, som inte behöver avsölja affärsidén eller själva uppfinningen.

    En uppfinnare kan lägga ut frågor som exempelvis: Hur kan man lansera en ny lökhackare?

    Var kan man tillverka en liten grej i plats?

    Hur gör man…

    Vad kan man kalla en ny…

    För lite pengar kan uppfinnare få några förhoppningsvis värdefulla uppslag till sitt projekt utan att avslöja sina hemligheter.

  49. Kontakta mig så kan jag eventuellt hjälpa er med att lägga in en blänkare på ALMI Innovations intranät.

    Om man har ett kort och tydligt budskap så kan meddelandet nå ut till innovationsrådgivare runt om i hela landet.

    Lech Kaniuk
    lech.kaniuk@gmail.com
    0737669204

  50. Markandsföringen är a och o. Exempel bonus till dom som tippsar om siten och det genererar i en fråga. Använd ex emailadvert.se för att sprida eran tjänst på nätet.

  51. En bra marknadsföring till rätt grupp är nog vinnande recepten, en sida som denna skulle jag kunna tro rikta sig mest till : arbetslösa, uppfinningsrika, rastlösa och smarta männsikor. Om man bara kunde publicera en lösning om dan på en tidning som metro så kan man bli hur stor som helst, men att komma in på metro kan bli svårt. Man får väl övertyga dem att spalten blir som dagens astro eller suduko mm, något varje läsare blir beroende av att se på, samma sak som skriv en rolig kommentar och vinn en trisslott.

  52. Man skulle ju kunna ha ett forum, typ som en blogg där man skriver om sig själv,sitt problem och sedan en bra sökfunktion. Det blir lite av ett diskussionsforum samtidigt som man kan hitta svar på frågor o problem så att det inte blir samma samma hela tiden. En annan idé kan vara att maila olika folk och berätta vad berunda sysslar med. Alltså göra mer reklam för siten. Blir ju visserligen en kostnads fråga, men det är det bog värt i slutändan? Själv om jag hade ett problem så skulle jag kunna tänka mig att betala för tjänsten, självklart. Men som mammaledig har man inte så jätte mycket pengar och därmed kanske man drar sig lite för att använda en sajt som denna. Men som det står ovan, i frågan – att sänka priset, det skulle vara toppen!

  53. Det finns ju massor av sajter som handlar om tips att tjäna pengar, spara pengar mm. Dessa brukar ofta ha en frågeställning till vilken man kan tipsa om sätt, som inte redan finns med, att tjäna pengar. Det ligger ju i deras intresse att ha så stort utbud som möjligt så det vore väl bra att kolla om de vill marknadsföra Berunda. Tips på sajter som kan vara intresserade: http://www.gratis-guide.se, http://www.gratiskungen.se. http://www.gratis.se, http://www.alltgratis.com, http://www.gratiserbjudanden.com, http://www.gratisguiden.nu, http://www.alltinggratis.se, http://www.gratissidan.se

  54. Ni kan kontakta företag å ena sidan och akademiker (högskole-/universitetsstudenter) å andra sidan. Dessa parter kan evenetuellt hjälpa varandra. Dock måste företagen betala mer än några hundra kronor för att svaren på frågorna skall vara genomtänkt eller viss undersökningsarbete som tar tid genomfört av akademiker. De skulle kunna ange huruvida perspektivet skall vara tvärvetenskaplig eller om man exempelvis enbart önskar svar från kemistudenter.
    Ni kan göra reklam på exempelvis student.se för att efterlysa studenter.

  55. Jag tror att det bara gäller att sprida Berundas sajt. Det är nog helt enkelt bara för få som känner till Berunda.
    Att få kanske framför allt privatpersoner och småföretagare att hitta hit och nyttja tjänsterna. Det här borde vara en guldgruva för föreningar, småföretag och privatpersoner som behöver hjälp eller tips. Kanske skulle Berundas reklamkort kunna skickas till småföretag och föreningar? Det gäller ju att få rätt personer att hitta hit, människor som är aktiva i föreningar brukar ju vara den typen som är intresserade av att hjälpa och kanske få hjälp.

  56. Lite tankar.
    Tycker att historien med fågeln är lite rolig, men känns som ni satt den på fel håll, ni borde forma dom som ett frågetecken.

    Sen den första intrycket jag fick av själva sidan var att den kändes som en sjukhussida, med bilderna av människor som ser glada ut osv. Samt färgsättningen av hela sidan, grönt är väl bra på det sättet att man kan samla sina tankar då det är rogivande färg.

    Sen tycker jag att eftersom detta ska vara en tänkande sida så borde det finnas små tankeproblem, såna som dom har i Illustrerad vetenskap tex. Det borde helt enkelt finnas mer saker förutom frågorna.

    Sen så är reklamen ni har här oftast lite malplacerad, så som den som är över där jag skriver just nu, man blir en aning distraherad. Vill kunna se frågan inte reklam.

    En annan sak jag tänkte på var att det borde finnas en “tillbaka till aktuella problem” länk.

  57. ligger även i vårt, användares intresse att sprida information om denna sida. En idé är att ge några användare exempelvis bokmärken, klistermärken till bilar eller dylikt, dvs. något som syns när vi ändå är ute i samhället.

  58. Använd er att nätverk för bland annat småföretagare.

  59. Oj, Det blev lite konstigt. Jag menar vänd er till olika nätverk för småföretagare.

  60. Genom att visa på att någon verkligen har fått användbar hjälp genom att ställa frågor här.

  61. mer reklam, kanske någon tävling då och då som skrivs upp på blioenvinnare.com.
    reklam på ungdomssiter och i unga tidningar tor jag mycket på.

  62. Först och främst måste flera svara på ens ens problem än va de är nu. Och sen måste belöningarna vara större för att folk ska orka lägga ner tid på ett långt svar.
    Om jag vill ha hjälp med ett problem kan jag istället gå till de tusentals forum som finns på internet och få gratis och många fler svar på mitt problem/fråga.
    Ni måste göra något annorlunda här, för just nu är det nästan som ett litet forum som kostar pengar.
    Få hit mer folk och ni kommer lock till er ännu mer folk, och när ni fått ännu mer folk kan ni säkert få hit företag som är villiga att betala ut rätt mycket pengar för att få sina frågor och problem besvarade.

  63. Ha olika experter varje vecka. Te x experter inom ekonomi, juridik, sex och samlevnad mm.
    Samarbeta med andra hemsidor som håller på med dessa ämnen och på så sätt får ni gratis expertråd på er sida och deras sida får publicitet på eran hemsida, alla vinner på det.

  64. Det vore kanske bra om man fick rikta sin fråga till en speciell sorts person, eller en sakkunnig … Som det är nu kan ju vem som helst svara på frågorna, och det kan ju vara intressant och bra på alla sätt, men ibland har man frågor som men vill att en viss person skulle svara på. Till exempel en person med kunskap om svenska lagen, eller en studerande, eller en pensionär. Jag vet inte om det går, men … det skulle kunna vara värt ett försök.

  65. Chans att vinna saker när man besvara frågor och lägger upp nya frågor.
    Ju fler problem man lägger upp ju större chans att vinna något pris kanske?
    Jag tror att de behövs mycket mer folk här också. Just nu skulle jag vilja svara på fler frågor men det finns helt enkelt inga frågor att svara på, vad är det för idé att jag besöker den här hemsidan om det inte finns nått att göra, ni måste helt klart göra reklam för er och locka hit fler användare. Samma problem är det när jag vill ha svar på frågor, det är knappt nån som svarar på mitt problem, som sagt, det är för få med medlemar på denna sida. Jag tror det mesta skulle lösa sig av sig själv om ni bara gjorde reklam för er site, eftersom idén med denna sida och hela upplägget är jättebra.

  66. En utlottning bland alla som publicerar sitt problem, kanske en trisslott eller liknande. Ju fler problem man publicerar ju större chans att vinna. Om man har chans till att vinna något tror jag fler skulle använda eran sida.

  67. Göra det ännu enklare att publicera sitt problem, just nu är det lite för svårt att ta reda på hur sidan fungerar, visst, inforamtionen finns här, men jag tror det är viktigt att ni när är tydligare. Tydligare om priser, tydligare om hur stor chans det är att man får svar på frågan och hur många svar man kan få, och hur man betalar ut pengar till värdefulla tips och idéer.
    Jag tror det är viktigt med en enkel och lätthanterlig design.

  68. Som jag ser det måste ni antingen få hit mycket fler folk som svara på frågor eller så får ni sänka avgiften.
    Jag tror inte det är många som är berädda att betala 100-tals kronor för att enbart få ett tjugotal svar. Då skulle jag lika gärna gå till ett vanligt forum ute på internet och få helt gratis svar.
    Det ni måste sälja er själva på är att hos er får man massor utav svar, det måste vara bättre och fler svar på frågorna än om jag skulle ta mitt problem till ett av det många gratis forumen.
    Ni måste få ut budskapet och göra reklam för er bland folk, och visa att här kan man tjäna pengar på sina egna åsikter.
    Får ni hit mer folk är denna hemsida otroligt prisvärd, om antalet svar på ens fråga ökar villsäga.

  69. gör stället lite seriösare, just nu tror jag att få personer litar på sidan.

  70. Ett sätt vore att göra en lite bättre inloggning där man kan se hur mycket man har i intjänad bonus, ett mer lättförståeligt bonussystem och fler utbetalningsmöjligheter är ett par av mina förslag. Har ett ton mer av dom, men tänker inte slösa tid på att skriva ner dom då jag tvivlar på att jag kommer att få någon bonus utbetalad iaf.

  71. Starta en kampanj där man får lägga ut sina problem gratis till ett värde av en tjuga eller så, då kommer folk märka vilken bra sida det här är och vilja lägg upp nya frågeställningar efter det.

  72. Ni måste få hit mer folk på ett eller annat sätt. Varför inte starta en rekruteringkampanj som många hemsidor har. Redan registerade användare till berunda.se kan få en viss summa pengar för varje medlem det bjuder in till siten och ännu en liten summa om den medlemen man bjudit in ställer en frågställning på eran hemsida.
    Jag tror detta skulle locka massor av nya användare. Och det skulle inte vara så dyrt för er heller. En femkrona per inbjuden medlem skulle nog räcka som morot för de flesta medlemarna för att börja rekrutiera folk.

  73. Vet inte riktigt hur man ska få folk att publicera fler problem
    Men det är nog inte alla människor som är villiga att hosta upp några hundra för att få svar på sin frågor, ni måste nog vända er till folk som är villiga att spendera lite pengar för att få svar på sina frågor, typ företag och föreningar, men stora företag gör nog massa stora undersökningar så eran sida kanske inte är nått för dem, men folk med halvstora hemsidor och små företag, dom har nog pengar och viljan att använda berunda.se, att försöka få sånt folk till eran sida skulle nog va bra, eftersom det skulle ha stor användning av eran hemsida till en relativt liten summa pengar.

  74. Ni måste på något sätt öka er trovärdighet, just nu är man ingen garanti att ens pengar som man tjänat kommer betalas ut.
    Många hemsidor på internet lurar folk på pengar via liknande sidor som denna. Enligt mig så känns denna sida tillräckligt seriös och trovärdig, men jag tror inte alla ser det som jag.
    Ni borde samarbeta med ett redan seriöst och etablerat företag/hemsida som håller på med liknande saker som ni gör, för att på så sätt få ett fint rykte och bygg upp er trovärdighet. Jag är inte helt säker på vilket eller vilka företag/hemsidor som skulle gynna er att samarbeta med, men det måste vara nått som känns nära med vad ni håller på med, så att samarbetet känns äkta och verkligen bidrar till någonting.
    Jag tror en seriösare framtoning skulle locka hit mer folk.

  75. Ni måste göra mer reklam.
    Jag har knappt hört något om denna sida innan jag hitta den och även när jag hitta den så var de en ren slump, jag kom över en länk i något forum.
    Ni måste visa folk att ni finns.
    Om ni inte har en stor saftig budget att använda för att göra reklam så finns det alltid andra sätt, de kräver mera arbete dock men behöver inte kosta så mycket.
    – tipsa bloggar och internettidningar att skriva om er hemsida
    – lägg upp banners på hemsidor som gratis.se, http://www.alltgratis.com, http://www.merdeg.se och liknande sidor som erbjuder tips hur man tjänar pengar på internet.
    – skriv om er hemsida på forum (gratis)
    – köpa annonsplats på halvstora hemsidor (behöver inte bli så dyrt)

  76. Ja, sänk priset. De flesta som behöver hjälp att lösa ett problem är den ekonomiska biten ett problem, så självklart är det ett hinder att ta mkt betalt då. Eller ta betalt överhuvudtaget.
    Ta in annonsörer ist! Och de som inte kan betala, byt länkar.

  77. Tydligare info om hur mycket det kostar att lägga upp nya problem/frågeställningar; som det är nu är det lite svårt att hitta vad det kostar.

  78. Öka marknadsföringen är en bra strategi. Jag själv hittade hit från gratisbio.se, som ni samarbetar med, och tyckte att konceptet verkade väldigt intressant. Har inte hört talas om sidan någon annanstans. Men jag, med mina ynka 19 år, kanske inte direkt är målgruppen för sidan, så det kan ju också bero på det. En sida som den här tjänar helt klart på att nå ut till många olika målgrupper.
    En annan åsikt är att ni ska göra det lite klarare när man egentligen blir medlem (finns inte direkt ett “bli medlem”-formulär, så det är svårt att veta).
    Priset kan självklart alltid sänkas, det får fler folk att gå över den där första tröskeln, och när de kommer över den så tenderar folk att lägga ut lika mycket pengar som innan prissänkningen ändå. Jag personligen tror att det handlar om att locka folk hit och till att göra sin första insättning, och sedan stannar de kvar.

  79. Kan man inte “ge bort” en frågeställning till olika småföretag/föreningar, mot ett “självkostnadspris”, t.e.x. 20 kr?
    Jag tror att många skulle nappa om det är ett lågt pris.
    Hur gör Berunda sedan? Vidarebfodras svaren direkt till frågeställaren eller måste man själv gå in och övervaka inkomna svar?
    Erbjudandet till ovannämnda företag kunde vara något i stil med:

    Vad behöver du hjälp med? Slipp dyra annonskostnader och prova en frågeställning på Berunda.se. För 20 kr. kan du få hundratals svar från olika personer med olika erfarenheter. Snabbt billigt och effektivt!

    Hur man skulle nå ut till rätt målgrupp vet jag inte riktigt men vad jag har förstått så finns det möjlighet att få tag på listor för massutskick.
    Lycka till!

  80. Först och främst tror jag på marknadsföring. Jag hittade sidan av en slump när jag sökte efter något helt annat, och jag har aldrig sett eller hört Berunda nämnas någon annanstans. Men det kanske inte behöver vara traditionell marknadsföring, utan det kanske räcker med att några stora bloggare nämner sajten, eller att det finns ett affiliateprogram så att man kan referera folk hit och få lite betalt om de lägger in en fråga.

    Sedan tror jag också att ni skulle vinna på att göra sajten lite mer tydlig. Designen är väldigt bra, men det är t ex lite otydligt att man ska registrera sig genom att klicka på “mina sidor” och att man alltså inte behöver gå via “registrera min kunskap” under “Hjälpa andra”. Eftersom man får en “gratis” fråga när man registrerar sig så kan det ju vara bra att trycka på det. Fler frågor = populärare sajt = fler besökare = fler frågor. :-)

    Finns någon uppföljning av besvarade frågor? Man kanske inte vill lägga pengar på att ställa en fråga om man inte ser att tidigare personer har fått svar (eftersom man inte kan se svaren). Kanske någon text om en person/ett företag som fått bra hjälp här?

  81. Tillägg till mitt förra svar: Sorry, såg inte att man kan se arkiverade svar också… :-) men som sagt, lite tydligare navigering kanske?

  82. En enklare desgin skulle hjälpa, det är för svårt att publicera problem nu, man blir helt vilse på er sida

  83. Det måste bli billigare att publicera problem, måste ni verkligen ta halva summan av de man betalar? Det kan ju inte va så sjukt mycket avgifter ni måste betala. Och om det handlar om att tjäna pengar är det nog smartare om ni har mer annonser och banners på sidan och sedan drar ner på avgifterna, på så sätt kommer det komma hit mer folk för att publicera problem (eftersom de är så billigt) och med mer folk betyder det mer pengar om ni har lite annonser på sidan.

  84. Få hit mer företag, vanligt folk har helt enkelt inte råd att lägga ut så mycket pengar för att få svar på sitt problem, det går hellre till ett forum och frågar, företag däremot har nog ett intresse av att betala lite för att få ett gäng med svar här.

  85. …och så är det otydligt hur tävlingen funkar, när man får veta om man vunnit, hur många priser ni delar ut, vad priserna innehåller (fikapriset förstår man ju inget av, även om det finns en suddig bild på ett presentkort) och så vidare. Ska jag tipsa andra om tävlingen (tävlingarna? Delas ett pris ut per fråga?) så vill jag veta vad som gäller. Jag vill också kunna läsa andras svar på frågorna i tävlingen, vissa hittar jag under “småfrågor” men andra har jag bara fått upp i själva “tävlingsloopen” och kan inte se svar på.

    Kan vara en fördel att svara på mail snabbt (skickade ett mail till er igår torsdag) och värdera egna tips snabbt också…verkar mer seriöst. ;-)

  86. Man måste först & främst få veta att sidan finns , tryck
    upp flyers , dela ut , sätt upp större planch i gymnasieskolor , be posten
    lägga i brevlådan , annons i Metro.
    Locka med något , alltid mer intressant när man har något att vinna på det hela !

  87. Folk vill nog ha lite bevis på att eran tjänst fungerar innan det testar den och innan det lägger ut flera hundra kronor.
    Ni borde ha en hög med exempel av folk som använt eran hemsida och är nöjda.
    Ni skulle kunna få alla som publicera ett problem skriva några menningar om eran hemsida och hur det har gått, och den bästa forumleringen kan få 100kr att ställa en nya fråga för.

  88. Kanske, en kampanj vecka? I en hel vecka så är det halva priset att publicera problem, ni kan ha den veckan nån gång vid påsk kanske, eller när ni öppnar den nya versionen av sidan. Detta skulle nog hjälpa att få folk att testa eran tjänst, och när det märker hur bra eran tjänst funkar kommer det säkert komma tillbaks för att publicera problem till fullpris vid ett senare tillfälle.

  89. Vet inte om någon sagt detta tidigare, men det skulle nog vara bra att ha lite information om vem/vilka som står bakom sidan.

  90. Det är rätt oklart vad och vilka regler som gäller.

  91. Sänk priset, iallafall för tillfället, kanske att ni ökar priset igen när ni har mer traffik.

  92. Visa exempel på nöjda kunder(helts företag) som använt eran tjänst och är nöjd. Då får nya kunder en slags garanti att detta är en tjänst som fungerar.

  93. Jag jobbar stenhårt med att marknadsföra berunda på mina bloggar. Jag har inte någon jättehop med besökare ännu men hoppas att det blir flera så småningom. Än så länge har jag mest skrivit om fördelarna för den som har bra ideér och tips om att man kan tjäna pengar och vinna priser. Då jag är med i flera olika konsumentpaneler har jag även försökt där. Än så länge har bara cint nappat men jag väntar på svar från bl.a. ciao.se. Finns det ingen möjlighet att “byta tjänster” med någon sajt? Att låta ett annat företag annosnera gratis här mot att berunda får göra gratis reklam på dens sajt?

  94. Jag tror att många inte vet om sidan. Jag surfar mycket och råka hitta denna sida av en slump. Satsa lite på reklam på nätet, jag tror att det skulle bli som en marknadsföring.
    mvh

  95. Jag vill bara säga det igen. Reklam och marknadsföring på nätet.
    mvh
    Lena

  96. Starta en rekriteringskampanj som många liknande hemsidor har. användare på berunda.se får för varje medlem det bjuder in en viss summa pengar, och om den personen publicerar ett problem kan de få ännu mer pengar. Jag tror sådana kampanjer är väldigt effektiva, då får du andra att göra marknadsföringen åt dig.
    Ersättningen per medlem folk bjuder in behöver inte alls vara hög, några kronor skulle funka fint som morot.
    Och kanske det är en idé att göra en tävling av det hela, den som bjuder in flest medlemar kan få ett pris.

  97. Konceptet med Berunde är jättebra men det är svårt att komma in i det hela. Bra att du tar tag i strukturen på sidan, den skulle behöva bli enklarare att navigera och lättare att komma in i själva publicerandet. Jag tror att det skulle vara enklare om du utformade det mer som ett forum där man skriver inlägg och får svar på dessa, men med tillägg att man kan ge utbetalningar till svaren som strömmar in.
    En annan bra idé vore om du hade undergrupper för frågor så att den som har ett stort intresse för ett visst område direkt kan finna problem inom just det området.
    Som jag ser det finns det väl inte tre områden egentligen utan upplägget är baserat på att någon uttrycker ett behov (eller fråga) och andra besvarar dessa… precis som i ett forum, så varför inte arrangera ett liknande upplägg istället för att dela upp dessa.

  98. För mig verkar det lite rörigt hur det fungerar, kanske lite förenkling.
    Eller det är kanske bara jag som är trögtänkt?
    Ett snart bortglömt sätt att göra reklam på är personlig marknadsföring, typ flyers visitkort mm.
    Detta är ett bra sätt att nå dom som inte normalt surfar på Internet.
    Kanke kunde ni lägga upp matrial för att själva skriva ut sådan reklam.
    Vista-print har ju också mycket gratiserbjudande på visitkort mm.

    Jag har mycket god erfarenhet av detta system, när jag lägger visitkort när jag är på utställningar.

Skriv en kommentar