Bherundafågeln är enligt den indiska mytologin en fågel med två huvuden och en gemensam kropp. Efter en lång tid tillsammans blev de osams och tog död på varandra.

Men de fick en ny chans när de lovade att ta hand om varandra. Lärdomen är att vi har så mycket gemensamt att vi måste hjälpa varandra för att överleva.

Tanken med Berunda är att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar på problem.

Om du vill ha svar på en fråga hjälper vi dig gärna. I vanliga fall kostar det från hundra kronor att publicera en frågeställning.

 JAKOB
 NANNESON

 Miljöengagerad

Har du synpunkter på Berundas reklamkort? Berunda

Nu har jag ökat belöningspotten, men det innebär också att jag vill ha förslag på färdiga texter och erbjudanden man kan ha på dessa kort. Kom på något som gör att man blir intresserad av att läsa på kortet, att man därefter agerar direkt via sms men att man till sist ändå går in på webbsidan. Du får även belöning för delar av detta.

Berunda har prövat många olika typer av marknadsföring. Denna gång är det reklamkortet på stan som får sin uppmärksamhet. Givetvis är det bra att marknadsföra sig på internet, men detta är en ny kanal som bör prövas.

Jag har uppdaterat reklamkortet flera gånger utifrån era önskemål, men vill fortfarande ha feedback. Jag kommer löpande arbeta fram nya förslag tills vi är helt nöjda. Det känns viktigt för sajtens framtid att korten fungerar.

Jag är skrivit om texterna helt för att göra de mer tydliga. Detta har dock lett till att jag tagit bort “tävling” och liknande begrepp. Därför är jag lite rädd att det inte får samma uppmärksamhet – men kanske känns det istället mer seriöst?


Klicka här för version 1, verison 2, verison 3

Berätta vad du tycker så blir du belönad. Du kan även testa att vara med i tävlingen redan nu ;-) Första veckorna blir det ju ganska lätt att vinna…

Vi har valt att samarbeta med UF-företaget Streetreklam (www.streetreklam.se). Ett första steg är att dela ut 1000 reklamkort.

  1. Sidan med “Vinn en kreativ fika” borde nog ha texten om hur man publicerar en fråga överst och inleda med “Vinn en fika genom att publicera din fråga. Skicka ett SMS till …” och först under det ha beskrivningen som nu står överst.

    En nördig detalj vore att också inkludera en “streckkod” för mobiltelefoner på kortet så att man lätt kan komma till hemsidan: http://qrcode.kaywa.com/img.php?s=12&d=http%3A%2F%2Fwww.berunda.se%2Ffika

  2. Hej, kul med något inom mitt område.
    Flyern ser till största del bra ut, men …

    Det stjärnformade textblocket bakom texten “Tävling på baksidan” bör få en ny färg, den texten var den sista ögonen föll på och jag höll nästan på att missa den helt. Men inte för utstickande färg heller, då förstör det helheten.

    Rubriken “Berunda.se” borde dras upp (förstoras) ännu mer, det är den viktigaste texten betraktaren ska komma ihåg.

    Om korten på bilden är i skala 1:1 så bör texten på den sista raden på baksidan förstoras med 1-1.5 px.

    För att vara typografisk och svenskspråkligt korrekt, så ska det vara ett mellanslag innan … om det inte är ordet som är nerkortat, men det är det inte i detta fall. “Hjälp andra och tjäna pengar …”

    På baksidan: ni plockar ut de mest inspirerande frågorna, inte inspirerade.

    Lycka till!

  3. Hej,

    Det är kul att se förändringarna sedan min första kommentar här. Färgen på stjärnan är bättre och uppmärksammas snabbare nu.

    Men åter till den ellips ni använt, dvs “…”. För att stödja min tidigare kommentar angående de tre punkterna plockade jag fram boken “Svenska skrivregler” utgiven av Svenska språknämnden. Efter att ha läst lite mer noggrant kring ellips undrar jag om det äns är korrekt att ha med de tre punkterna. Oavsett vilket så är det inte korrekt att ha dem inpå ordet “pengar” utan ett mellanslag innan punkterna.

    Från boken Svenska skrivregler:
    “Tre punkter i rad används för att markera att ett ord eller en mening inte avslutats.

    Mellanrum görs däremot före den första punkten, såvida punkterna inte markerar att ett ord är avbrutet.”.

    “Tre punkter kan även markera paus eller avbrott i vissa texttyper, när man överlåter åt läsaren att tänka ut fortsättningen. Detta stildrag bör användas med stor försiktighet, och de tre punkterna får inte placeras ut som ett resultat av att man inte orkar tänka färdigt en tanke.”

    Exempel på när mellanslag ska och inte ska användas före de tre punkterna.
    “Den där idi…” Han avbröt sig tvärt när den omtalade kom in. (utan mellanslag).
    “Det var då också själva …”, muttrade hon för sig själv. (med mellanslag).

    Mvh
    Linus Wijk
    Grafisk formgivare

  4. Hej!
    Vad som stör i blicken när man ser kortets baksida är att bakgrundsfärgen vid texten” Vinn en kreativ fika” är mönstrad.
    Vid textläsning (eller om man vill lämna ett intryck till kortläsaren)
    är det mest lättläst om man byter till enfärgad bakgrund. Jag föreslår samma nyans i en färg.
    OBS: Beträffande storlek på reklam-korten.
    A5 är en bra storlek på korten och gärna i lite hårdare papper om det är tänkt att bli brevkort för hushåll och företag.
    Visitkort-format är bra storlek för förmedlande av reklam genom att tex skicka ut till oss som deltar i Berunda. Vi kan ju förmedla vidare reklam i fickformat. Det tjänar alla på till inte för stor kostnad.
    Hälningar.

  5. Jag vet ju inte riktigt vilka som skall få reklamkorten men en sak jag funderar på är om det inte blir onödigt dyrt att trycka upp endast 500 st. Det brukar ju bli mer lönsamt att trycka upp större kvantiteter. Man kan ju dela ut reklamkorten till bl.a arbetsförmedlingar, småföretag ( hushållsnära tjänster), bemanningsföretag mm. Olika kliniker kanske skulle vilja ha ett par liggandes i sina väntrum? Tanken skall väl vara att nå ut till så många som möjligt, och då helst till personer som även behöver hjälp själva.
    Jag tycker att kortet är bra både med text och storlek, lockande för den som gillar att tävla. Själv försökte jag gå in på http://www.berunda.se/fika men kom inte till den sidan?

  6. Kortet är alldeles för lite lockande. Denna sida har enorma möjligheter men det framgår inte av kortet. Det är ett sätt för företag, föreningar m.fl. att anonymt nå ut till marknaden, utan dyra marknadsundersökningar. Råden här kan vara guldvärda.

    “Vill du få svar på en fråga” borde åtföljas av vem denna fras riktar sig till. I annat fall är meningen för litet sägande för att man skall bli intresserad. Det kan finnas olika kort beroende på vem de riktar sig till. Kort riktade till företag borde ha lite mer innehåll.

    Tävlingar med betalsms är ute bland de som på detta sätt har tävlat exempelvis via tv och andra media och aldrig vunnit något, samtidigt som kostnaden på 10 kr är för stor i proportion till det man får “FIKA”.
    Jag skriver utifrån budskapet på kortet och har ännu inte hunnit gå in på den hänvisade länken.

    Skylten “Tävling på baksidan” är lite, lite för stort samtidigt som texten är för “suddigt” och något för stort. Vidare drar den till sig all uppmärksamhet vid första anblicket i stället för att man i första hand ser Berunda.se och vad sidan har att erbjuda.

  7. Har funderat på det här med reklamkorten. Jag tycker visserligen att de är bra som de är men man skulle också kunna ha en text i stil med: Vad vill du belönas med? Pengar, presentkort, en fika eller en kort prenumeration?
    Besök Bedrunda.se. och hjälp någon eller be om hjälp själv.

  8. Jag tycker så här att den nedre texten (Vinn en kreativ fika) går för mycket in i bakgrunden. Skulle vilja ha en skuggning kring texten alt en mörkare text, eller mer gömd bakgrund. Dessutom blir dem gröna stjärnan för ljus mot allt det andra på bilden. (tävling på baksidan-stjärnan) får gärna vara mindre skrikig.
    Texten i övrigt är bra och jag tror att man går in och kikar på sidan .

  9. Istället för “Vill du få svar på en fråga?” och “Hjälp andra och tjäna pengar…” som känns lite passivt så skriv kanske något mer aktivt och kaxigt som “Få svar på livets gåtor” samt “Svara och bli belönad”

  10. kanon idé! tycker kortet är bra som det är. avslöjar inte för mycket utan väcken ens nyfikenhet så man vill gå in på sidan och kika vad det är för något, hur det fungerar ect. jag skulle bli väldigt nyfiken om jag fick ett sådant kort.

  11. Hej!

    Tycker att det ser bra ut!

    Det enda jag egentligen har synpunkter på är formuleringen på förstasidan.

    Det står:
    “Besvara frågor och få en belöning som tack.”

    Jag har svarat på många frågor och fått många belöningar. Det kanske borde stå “Besvara frågor och få belöningar som tack!”.

    Annars låter det som att man måste svara på massa frågor för att få en belöning. Och det behöver man ju inte!

    Med vänlig hälsning
    Lech

  12. Jag tycker att det är snygga och kreativa kort. Dock skulle jag ha skrivit något lite mer konkretare om vad belöningen innebär… Det är trots allt det som lockar. Om man trycker på det mer så tror jag att man kan locka fler till sajten. Jag tror även att du måste ha fler än 500 kort för att få uppmärksamhet till eran sida.. Det är som piss i sjön i en storstad..
    Peace!/ Calle

  13. Det ser bra ut, men måste in något mer lockande än en “vanlig fika”..
    Gillar tjänsten som Streetreklam.se erbjuder riktigt bra. Återstår att se om de lyckas bra med Berunda, men det tror jag! Skulle satsat på mer än 500 kort dock, det skulle ge bättre resultat tror jag och billigare i längden om du beställer ett par tusen reklamkort direkt.. Smart tjänst att testa för berunda!

  14. Jag skulle hellre flytta på texterna enligt följande:
    Hjälp andra och tjäna pengar (med stor text)
    Besvara frågor och få en belöning som tack (med lite mindre text)
    Behöver du få svar på en fråga?
    Snabb och personlig hjälp med dina problem!

    Längst ner skulle det stå:
    Berunda.se

    Övrigt så är det lite synd att vi från Åland, där 97 % talar svenska och alla dessa svenskspråkiga i olika regioner i Finland, sällan har möjlighet vara med och tävla och messa.Kansek något att tänka på!

  15. Sms tävling är för det första väldigt uttjatat.
    Tror en sak som skulle kunna vart mer lockande är om man skriver en bra fråga, från arkivet kanske. Sen “finn svaret här” och en länk till svaren.

    Det skulle nog liva upp hela sidan om man hade lite frågor som inte ses som så allvarliga, kanske i en egen del.

    Få svar på dom viktiga frågorna här i livet:
    Lite mer filosofiska frågor som egentligen inte har direkta svar.
    Frågor som:

    Om ett träd faller i skogen och ingen är där, hörs det då?
    Flyter vatten?
    Varför går tjejer på toaletten samtidigt?
    Är pingviner insperationen till frack?

    Frågor som inte har en vinst men som kan vara roliga att diskutera.
    För att på sätt och vis se till att man tänker lite öppnare.

    Känns som om vill du ha svar på en fråga är lite tyst…om ni förstår vad jag menar med det. Skulle vart mer Grublar du på något som du inte kan finna svaret på själv? Mer lockande på nåt sätt.
    Sen känns grönt som en lite för lugn färg för att vara iögonfallande.
    Borde vara någon mer färg som röd eller orange med på reklamen.

  16. Jag skulle inte delta om det inte framgår varför jag ska betala för att delta. Inte utan att veta mer. Och vem är det som bjuds på fika? Vad innebär en kreativ fika?
    Mitt förslag:
    Varje vecka publicerar vi de mest inspirerande frågorna.
    Skicka ett sms med texten “betala fråga” följt av din fråga till 72550. Det kostar 10 kr, men du kan vinna en kreativ fika!

  17. Vinn en kreativ fika? det låter otroligt vagt och konstigt. Kanske ska ha ett annat pris, presentkort? kanske? En fika är inte det som lockar massor av folk precis.
    Och om ni ska ha kvar fika som pris, kanske ändra “vinn en kreativ fika” Till “vinn en fika” eller “vinn kaffe och bulle” “Vinn en mysig fikastund”
    För vad är egentligen en kreativ fika? Låter jättekonstigt. Vad är kreativt med en fika?

  18. 100 kronor låter mer än 99 kronor.
    Ändra vinsten till 100 kronor, ett hundratal låter alltid mer än ett tiotal.

  19. “Efter en kreativ fika låter vi dig därför ansöka om att få tillbaka pengarna”
    Va betyder det egentligen? Fattar ingenting. Det måste vara tydligare.
    Ta bort hela den raden. “Låter vi dig ansöka om att få tillbaka pengarna”?
    Det låter som det inte är säkert att man får pengarna eller inte, som om ens ansökan att få tillbaka pengarna kan nekas.
    Den första spalten är bra, men som sagt den andra delen är jättekonstig, stryk hela den eller formulera om den.
    Och jag förstår inte varför ni har kvar “kreativ fika”-delen kvar, vad betyder det? Ni måste förklara vad det handlar om. Hela fika delen är ett stort frågetecken för mig, och inget bra frågetecken som väcker min nyfikenhet utan ett frågetecken som undrar vad ni egentligen menar. Det låter allt för flummigt, tyvärr.

  20. Är verkligen 500 reklamkort det bästa sättet att nå ut till folk?
    Varför inte annonsera på internet?
    Söka på google på “tjäna pengar” och “gratis saker” och mitt förslag är att annonsera på just de siterna som kommer högst upp, där kommer ni hitta massor av kunder, det är precis den målgrupp som ni söker som hänger på sådanna sidor.
    Genom att annonsra på internet kommer ni nå till många flera än med era små kort plus att det troligtvis är mycket billigare.

  21. Vi besvara alla dina frågor? Lite för vagt kanske.
    Skriv istället; “ställ din fråga till våra många medlemar och få kreativa lösningar på ditt problem.” Eller nått liknande, ni måste förklara vad ni erbjuder på eran sida och “Vi besvara alla dina frågor” räcker inte riktigt, det kan tolkas på många olika sätt.

  22. Jag känner att version 1 är lite otydlig, om man inte vet vad berunda är så är nog kortet lite för “mystiskt”. Vet inte om man vill lägga tid på att ens kolla upp den sidan.
    Version 2 känns lite enklare, lite tydligare och jag tror att man enklare blir intreserad av att kolla in sidan.
    Överhuvudtaget så bör korten vara enkelt utformade med lockande korta texter, och inspirera till att kolla in sidan.
    Det känns som att korten kan vara en bra kompletterande annonsplats.

  23. “Din fråga kan vara värd 80kr”? Jag förstår inte hur ni tänker här. Får man gratis 80kr att dela ut till folk som ger svar till ens problem eller har man chans att vinna en prispott på 80kr om ens problem är bra nog?
    Ni måste förklara vad hemsidan går ut på innan ni skriver det som står nu, ni tar nästan för givet att läsaren vet vad sidan handlar om, men kortet är väl till för folk som inte känner till sidan?

  24. Rubriken “Tjäna pengar över en fika” är lite konstig, hur menar ni där?
    Är det inte bättre om rubriken förklara vad eran hemsida handlar om istället. Jag tycker ni ska hålla det enkelt och inte börja förvirra läsarnen med mer information än nödvänligt. En rubrik mer passande till texten under skulle nog vara bättre, kanske “Tjäna pengar på att lösa andras problem”? eller “Tjäna pengar på att besvara frågor”?

  25. “de hjälpsamma” funkar. men nått mer förklarande vore nog bättre.

  26. Det är inte tydligt vilken typ av fråga man ska ställa. “Bästa” ur vems perspektiv? Kanske skriva “bästa frågorna från vardagslivet” eller något annat som visar vilken typ av frågor som efterfrågas.

    Först läser jag det som att jag kan få 80 kr för min fråga. Men, sen står det att 80 kr ska fördelas mellan svararna? “Kan vara värd upp till 80 kr” eller “Vad är en fråga värd?”

    “De hjälpsamma” kanske inte är de som gett svar, “de som svarat” tror jag mer på. Man kan ju vara hjälpsam utan att svara.

    Kreativ fika är felstavat, det står kre-t-ativ. Får man pengar för svaren från fikat också? Otydligt.

    Går jag sen in på länken, så hittar jag lite mer info, men inget om fikatillfällen. Däremot står det “Nya fikatillfällen tillkommer löpande.” Inte löpande, skriv fortlöpande. :-)

  27. en liten sak bara. frågetecknet bredvid handen som skriver skulle vara snyggare som grön istället för blå.

  28. Hur kommer ni dela ut reklamkorten? En idé är att skicka ut dom till aktiva medlemar på denna sida och låta dom dela ut dom på olika ställen.

  29. Texten skulle vara snyggare om den var väldigt mörk grön istället för svart, det skulle passa in bättre med det andra på kortet och de skulle även bli en mjukare touch på kortet. Den svarta texten sticker lite i ögonen som det är nu.

  30. Saknar återigen syftet. Varför skall jag lägga ner tid på det här. Ge mig som undrande och svarande en anledning till varför det här är så bra.
    Ska jag använda det i mitt privatliv eller som företagare?
    Varför skall jag använda mig av det hör förutom en stunds förströelse… give me a reason.. NYTTAN…

    Ha ett kort för de som skall ställa frågor och ett för de som vill ha svar.

  31. “Ställ frågor och få svar, belöna själv det bästa svaren med pengar, vi bjuder på 80kr till dig att dela ut till de bästa svaren”

    Är det så ni menar? För just nu är det lite vagt vad ni menar på första sidan. Om det är så ni menar tycker jag ni ska skriva om till något liknande som jag skriver.

  32. Ni kanske ska nämna nått om vad för slags fråga man ska ställa. skriv kanske att det är OK att fråga vad som helst.
    Man vill ju veta vad man betalar för.

  33. De texter som finns nu är för abstrakta. Siten behöver mogna mer innan den går att marknadsföra ordentligt. Med mognad menar jag att funktionerna behöver vara mer utvecklade. Volymen kommer efterhand.

    Kort 1

    Få betalt för dina kunskaper!! Anmäl dina specialkunskaper på Berunda.se och få betalt för att svara på frågor.

    Kort 2

    Var kan jag köpa billiga sexhjälpmedel? Denna och andra frågor kan du få hjälp med på Berunda.se. Vår panel har bred kunskap och kan hjälpa dig lösa problem i vardagen.

    Kort 3

    Vem har en u-båt till salu? Denna och andra frågor kan du få hjälp med på Berunda.se. Vår panel har bred kunskap och kan hjälpa dig lösa problem i vardagen.

  34. Lockande text för frågeställare kan vara:
    “Slipp dyra annonskostnader, för endast tio kr. kan du få hundratals kreativa svar på en fråga.” Snabb, billig, enkel och effektiv hjälp på kort tid.

    Lockande text för fråge-besvarare kan vara:
    Behöver du extrainkomst? Gå in på Berunda.se och besvara frågor eller deltag i tävlingar så har du möjlighet till både extrapengar och vinster.

    Den delen med kreativ fika är inget som skulle tilltala mig. Däremot skulle jag nappa på en text som sa: Är du sugen på lite extrapengar? Du kan när som helst, när du har tid, gå in på Berunda.se och tjäna extrapengar eller vinna trisslotter/biocheckar.
    Anledningen till att jag tjatar om det här med trisslotter är för att JAG tror att ALLA vet att en trisslott kan leda till en storvinst. Det tycker jag är lockande!

  35. Länken på baksidan till berunda.se/fika måste vara större, så att man ser den tydligt och bra.

  36. Det kanske skulle kunna vara någon slags kod på kortet, och om man skrev in den koden samtidigt som man registrera sig på hemsidan så skulle man få ett visst antal kronor som bonus för att publicera ett problem. Det skulle nog sporra folk som hittar era kort att vilja besöka er sida.

  37. jag kom med ett liknande förslag någon annastans.
    jag som lite halvgammal stofil är inte mycket för SMS.
    Men liknande kort med ett mycket enkelt budskap tycker jag är toppen.

    Kan man inte ha någon form av belöningssystem med en kod för var medlem, behöver inte vara pengar, kan vara poäng, E-böcker etc.
    Finns ju många sajter som har liknande system,
    Affliate-marknadsföring.

    Inget fel med SMS, men alla gilar inte det, men kan ändå besitta stora kunskaper.

  38. För att få folk att besvara frågor så är nog det bästa att helt enkelt använda “Få betalt för att svara på frågor, http://www.berunda.se“, men jag gissar att problemet är att få in kunder som ställer frågor och som betalar in belöningen? Då låter lösningen med “Din fråga kan vara värd 80 kr” bra.

    Förutom att lägga/dela ut kort så tycker jag även att ni ska ta kontakt med press. Kan mycket väl tänka mig att någon vill skriva en artikel om berunda.

Skriv en kommentar