Bherundafågeln är enligt den indiska mytologin en fågel med två huvuden och en gemensam kropp. Efter en lång tid tillsammans blev de osams och tog död på varandra.

Men de fick en ny chans när de lovade att ta hand om varandra. Lärdomen är att vi har så mycket gemensamt att vi måste hjälpa varandra för att överleva.

Tanken med Berunda är att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar på problem.

Om du vill ha svar på en fråga hjälper vi dig gärna. I vanliga fall kostar det från hundra kronor att publicera en frågeställning.

 JAKOB
 NANNESON

 Miljöengagerad

Dina bästa tips för att finna balans i livet? Berunda

Att få ihop arbetslivet med fritiden kan vara knepigt. Därför erfterfrågar jag alla de bästa tipsen kring hur man ska ska tänka och planera.

Jag har själv börjat arbeta 6 timmar om dygnet istället för 8. Detta gör att jag inte behöver trängas i konsum-kön kl. 17.30 med resten av befolkningen.

Har du något annat tips på vad man kan göra för att man varken ska känna att man aldrig hinner vara med vänner, eller att man har massor man inte hinner på jobbet.

Hur går det ihop?

  1. Njo, nja.

    För det första: lämna jobbet på jobbet! Ta en liten stund när du kommer hem och känn efter om du är helt “fri” från jobbtänk. Är du inte det så kan du ju ha en liten bok att skriva i, där du för in sådana saker rörande jobbet du önskar att du hade gjort, sånt du kanske glömde, eller bara funderar på. Då blir det lättare att släppa, för du kan kolla upp i boken när du ska till jobbet nästa gång, och slipper vara rädd att glömma eller oroa dig.

    För det andra: Säg bara ja till sånt du verkligen vill göra. Kan vara svårt till en början, men man måste lära sig. Om du lyckas tacka nej till allt som pockar på din uppmärksamhet, som du inte känner för, så frigör du både tid och energi. Dessutom bygger du på din självaktning och känsla av egenvärde på köpet, och det är också bra. Man måste inte säga ja för att tycka om någon, eller för att vara en bra människa. Man får, och ska tacka nej också.

    För det tredje: Försök att låta bli att tänka på jobbet som superviktigt. Det är viktigt, bra och ibland utvecklande att ha ett arbete, men det måste inte vara just “det” arbetet. Skaffa lite distans till det, och känn att livet inte är jobbet till största delen. Det finns nog ingen som på sin dödsbädd legat och tänkt “Oj vad jag önskar att jag hade tillbringat mer tid på kontoret!”. Ja. Du förstår nog vad jag menar.

    Hoppas det hjälpte lite i alla fall!

  2. Jag har fått mer balans i livet genom att skära ner på ambitionerna, både på jobbet och på fritiden. Sad, but true.

  3. Tid är pengar – pengar är tid. Vi kan inte direkt köpa tid så att vi får 25 timmar på dygnet, men vi kan köpa oss bort från de sysslor vi kanske inte direkt själva måste göra för att på så vis kunna koncentrera oss på det vi är bra på och det vi behöver vilket ju faktiskt såväl samhälle som var och en som person tjänar på.

    Mitt tips är alltså att slopa Konsum – låter hårt men försök minimera antalet besök. Se dig om efter alternativa och snabbare källor istället för att springa runt i ett butiksinrett lager.

    Att handla över disk är effektivare – expediten vet vad det du önskar finns och det lagras så att det kan nå dig som snabbast istället för där du hittar det som bäst.

    Snabbast är dock att handla över internet. Köp din mat via exempelvis Mossagården. Låt de packa maten i kartonger som du kan hämta på blotta sekunden och som du betalar i lugn och ro hemma vid internetbanken. Mödan att fantisera ihop och finna en kul middag i grönsaksdisken är löst – för någon annat har fantiserat och funnit det åt dig.

    Samma sak gäller mycket annat – köp hem soffan med montör istället för att klura dig runt ut till IKEA. Ta kollektivtrafiken istället för bilen och slipp passa tiden till besiktningen eller komma ihåg och ta bilen till mekanikern eller fylla på bensinen – låt någon annan stå för underhållet och som bonus får du att du kan utnyttja färden till att slappna av med en bok istället för att sitta skärpt i en bilkö.

    Se vad andra kan göra – det blir kanske inte billigast, men det köper dig tid som du annars ej kan få. Man kan leva gratis om man bara har tillräckligt mycket tid att spendera på att hitta det billigaste sättet att leva – men vi har bara 24 timmar så varför inte nyttja dem till vad vi vill göra snarare än vad som ger oss flest mynt i plånboken?

  4. Man kan arbeta långa dagar varannan Helg och 3-4 dagar i veckan. Eller dela upp det där över hela veckan att man arbetar kortare dagar hela veckan en vecka och nästa vecka lite längre.

  5. De flesta människor får gjort dubbelt så mycket på timmarna mellan 06:00 och drygt 09.00. Jobba effektivt mellan 06.00-09.00 istället för 09.00 till 12.00 och du får gjort dubbelt så mycket. För att klara detta krävs bra disciplin och motivation. Motivation kan skapas genom att tänka på det man vill uppnå.

    Att prioritera gör så att vi får mer tid. För att lära dig prioritera rekommenderar jag en bok i tidsprioritering.
    Att ha en stund varje vecka, varje dag eller varje månad som är en göra ingenting timme/dag får dig att slappna av och möjlighet att reflektera över livssituationen du befinner dig i, detta kan leda till att du får mer tid när du inser vad du inte vill göra.
    Gör saker du tycker om. Undvik att göra saker du inte tycker om. Försök hitta sätt att slippa göra saker du inte tycker om. Det är kanske t.ex. inte nödvändigt att arbeta på det jobb du har om det inte är roligt, du kanske kan finna mer balans i att vara postutdelare.
    För att finna balans i livet är det viktigt att känna sig själv, det lär man sig efter livserfarenheter men ett sett att få en att förbättra sin självkänsla och självkännedom är att läsa Mia Törnbloms bok Självkänsla – nu!

    En väldigt bra hemsida när det gäller att få ut så mycket som möjligt av livet är life-optimizer.org, även lifehack.org.

    Vad är viktigt i ditt liv? I mitt liv är det bl.a. vänner som står högt upp på listan, prioritera dom, visa att du uppskattar dina vänner, du får mycket tillbaks.
    Bor du i en storstad och villa, sälj din bil och flytta till lägenhet.
    Uträtta dina vanor när andra inte gör det. Du slipper stå 5 minuter i kö till parkeringsautomaten till jobbet om du komemr 07.00 istället för 0750.
    När du gör något, fokusera på det och endast det. När du behöver koncentrera dig, t.ex. läsa något, stäng av din mobiltelefon, telefon och dator. Berätta för folk när du inte vill bli störd och om du blir störd då, markera det tydligt.
    Lycka till!

  6. Balansen tror jag börjar inom dig själv. Försök finna ut vem du är och vad du vill och försök sedan leva så. Tro på dig själv OCH på andra. Ta det lugnt.

  7. Ett väldigt bra, enkelt och effektivt sätt att styra upp sitt liv, det är att skriva ner vad man vill, vad man vill få gjort, vad man tycker är rimligt att begära av sig själv. Och sedan följa upp detta med att skriva dagbok. Då påminns man hela tiden om vad man borde ha hunnit med, eller påminns om att man kanske stressar på onödigt mycket, man glömmer att ta sin paus. Saken är den att dagboken är det centrala, man tvingas rannsaka sig själv…och klargör för sig själv var när och hur man inte lever upp till sina egna förväntningar.

  8. Dra ner på arbetet, försöka slappna av mer när man väl är hemma. Att lämna arbetet på arbetsplatsen och inte tänka på det när man är hemma. Mindre stress. Inte arbeta över varje kväll eller varje helg. Alla behöver lugn o ro någon gång, för mycket stress är inte bra varken för kropp eller själ.

  9. Börja med en mindfulness-praktik!

    Se exempelvis: Jon Kabat-Zinn (sök på google-video).

  10. Träna en sport, sätt upp ett mål och gå in för det hundratio procent. Att verkligen dedikera sig åt något kan ge en väldigt lugn. Att dessutom veta hur det känns att någon gång i sitt liv satsat allt man kan på en sport är roligt och rogivande. Inte nog med det, du får bättre kondition och orkar mer.

    http://www.pickthebrain.com/blog/time-management-tip/ har du ett tips om hur du använder din tid mest effektivt och det är ett av de bättre jag någonsin läst.

    Du bör dessutom prioritera vad som är viktigast för dig. Testa att göra något helt annorlunda. Har du inga barn, åk iväg utomlands och arbeta, indien, asien, börja plugga igen! Varför inte kinesiska i kina?

  11. Lägg upp ett schema. Viktigt är också att hälsan kommer i kontroll, att gå ut och springa eller gå i rask takt får en att rensa tankarna och då får man också mycket mer gjort på tex jobbet. Givetvis kan man gå ut på promenader med vänner också och prata det är något som hjälper en hel del. Men det bästa är att du lägger upp ett schema, det behöver inte vara skriftligt utan du kan ha det i huvudet. Tänk vilka måsten du måste göra idag. Handla kanske? Sen när allt sådant i gjort kan jag garantera att du får tid över.

  12. Inse att livet är ändligt! Det får mig att prioritera vad jag verkligen vill uppnå och göra i livet.

  13. Planera din tid. Gör listor på vad som måste göras och när. Vad som är viktigt att genomföra och vad som kan vänta om du inte hinner. Se till att avsätta tid för dig själv, dina vänner, inköp, städning, osv.
    Gör även lista på ditt jobb. Börja varje morgon med att titta igenom vad som är viktigast just den dagen och försök genomföra det. Hinner du inte allt så titta vad som har minst prioritet. Skulle du hinna mera än vad du tänkt så ta sånt som du inte hunnit med.

  14. Tips nr.1:
    Välj i den mån det går ett arbete du faktiskt trivs med o kanske kan förenas med en hobby. Det som händer på arbetet påverkar ditt humör även utanför.

    Tips nr 2:
    Skriv inköpslista, och lär dig att planera dina måltider. Detta medför 1. att du inte köper de där extra sakerna som du egentligen inte behöver vid småköpen o sparar på så sätt pengar 2. du sparar tid genom att slippa gå till affären varje dag o istället bara en gång i veckan.

    tips nr 3: Säg NEJ till saker som inte är intressanta för dig. Att alltid vara snäll o tacka JA till allt är inget vinnande koncept för dig. Vad vill du egentligen?

    tips nr 4:
    Res med kollektivtrafik till arbetet om du kan. Då sparar du pengar, får tid till o från arbetet för egen reflektion av vad som ska göras på arbetet o vad du har gjort så att du kan lämna det när du kommer hem. Du kan oxå få tid till att pyssla med handarbete eller läsa en bok m.m. som du inte hinner med hemma.

    Tips nr 5:
    Gör en lista på alla saker som behövs göras ex. tvätta, diska, städa, vattna blommorna, göra rent avloppet, gå ut med hunden m.m. Då ser du vad som behövs göras o sen känns det alltid skönt att kunna bocka av eller stryka det du gjort från listan o se hur göromålen minskar.

  15. 1. Meditera en gång om dagen, 15 minuter räcker för att hitta en bättre balans i livet.

    2. Ha QT (Quality Time) med dig själv ofta; Gör dig otillgänglig, stäng av telefoner och annat som stör och rå om dig själv, tänd ljus, laga mat som du tycker om, lyssna på musik, se e film. Gör det DU gillar.

    3. Kasta saker, allt som du känner att detta behöver jag inte; materiella saker stör och skapar stress.

    4. Säg till dig själv varje dag; Jag är vacker, jag är älskvärd, jag är grym!

    5. Fokusera på det positiva i situationer och människor och släpp negativa saker. Känns det negativt så gå inte in i det utan välj att hitta ngt positivt.

    6. Skaffa ett arbete som ger positiv energi.

    7. Gör en lista på vad du vill ha i livet och titta på den ibland och försök visualisera det som står där.

  16. Även om det låter trist så är ju ett knep att planera in fritiden. Försök jobba in en timme om dagen måndag-torsdag och ta ledigt halva fredag. Arbetsdagen lättas upp om man kan utnyttja luncherna till att träffa vännerna.. så om det är möjligt planera in en gemensam lunch då och då – ni ska ju ändå äta. Se till att släppa jobbet när du går därifrån så att det inte inkräktar även på din fritid..

  17. jag har material från ngt som kallas för 2lead the field” där du lär dig agera som en ledare och får en hel del insikt gällande persnlig utveckling. Dessutom jobbar jag med en av världens stösa hälsoföretag som både jobbar med själen och kroppen. en helhetshälsa som få företag kan leva upp till. Här kan jag rekomendera en kurs som heter “humans beeing more” som hjälper dig att uppnå de mål du sätter o därmed en effektivitet i vardagen och mindre stress. För övrigt är jag själv läkare ochkan hjälpa dig att få det du behöver.
    MVH
    Kian

  18. Hej bra är att gå ut och gå på lunchen eller till och från arbetet om det är möjligt. Arbeta 75% så att man hinner med vänner och släkt.

    MVH Siv

  19. Det går inte att hinna med allt i livet. Tiden aldrig räcker! Men jag har tips om hur det ska kännas bätre.
    Man kan skapa en lista om vad man vill göra .
    Skriv dit alla små och stora saker du vill göra.Skriv på en gång när du kom på något.Vi människor har tendens att glömma vad vi vill göra eller vad vi drömmer om.Ha listan nära dig där du kan lättast når det.
    Var redo att lista kan växa till mångasiffrig punkt lista. ( det kan vara tusental punkter).Det ska bli en levande lista. Punkter ska vara minder och mer hela tiden.Det är bara att acceptera att man har mycket att göra. Det är bara underbar att vi vill göra så mycket!
    Nästa steg – gör alltid minst en sak från den lista.Du får välja vad du vill göra just idag.
    Om du gjort en gångs punk( det är gjord och klart) sträck det med tjock penna. Om det är något du vill göra många gånger( t.ex.går ut med vänner) sätter du någon speciel tecken nära.
    Det ska kännas underbart när du ska se ,om ett tag, att du gör mycket. Du ska se alla översträckta punkter och alla tecken som vissar att det går framåt. Det är verkligen skönt att se hur det lista förvandlas till många livsförverkligade punkter-drömmar.
    Kom ihåg ! Listan ska alldrig tar slut! Vänta inte avslutningen! Det är process-liv vi lever i!
    P.S. Man kan fråga Gud om vilken punkt är bästa punkt för idag. Men det är din sak att avgöra om du vill göra så.
    Och- var inte hård mot sig själv om du gjorde inte något från lista någon dag. Någon gång ska du ta ledigt!
    mvh en mamma som hinner alldrig men mår bra

  20. Få mer gjort http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147061103&checked=1 är ett bra tips på hur du kan effektivisera din vardag och därmed få tid över. Tänk även på hur många timmar du kollar på tv.. Våga vägra tv!

  21. Du måste ge dej själv det som jag kallar “kvalitetstid”. titta i agendan och sätt av tid du behöver för dej själv. Själv är jag pensionerad på halvtid. Den lägre inkomsten kompenseras av mitt eget arbete för avkoppling och egenarbete flr tex fördigköpta tjänster/varor.

  22. Sök vägledning i en av de äldsta och mest beprövade visdomstraditionerna:

    Buddistisk teori om att finna balans i livet = dharma.

    Här är en av de mest uppskattade västerländska dharmalärarna:
    http://www.audiodharma.org/talks/ThanissaroBhikkhu.html

  23. För det första kan du börja att bygga ett helt nytt liv genom att lära dig att vara ensam med dig själv, i tystnad då och då, dvs. ge dig fem minuter, en kvart, tjugo minuter eller hur mycket du känner för utan att göra någonting. Andas djupt och njut av att vara stilla.
    Till en början måste det kännas meningslöst men efter ett tag kan det få dig att komma på vad du vill prioritera här i livet… men förvänta dig inte några svar på direkten. Vila dig i stunden utan förväntan.
    Bemästrar du att göra det utan att få panik va tystnad blir det dags att ställa sig andra frågor:
    Känn efter vad det egentligen är som skulle göra dig lycklig? Hur mår du och din kropp egentligen? Hur känns det? Hur känner du inför ett visst möte? Vad vill du egentligen?
    Älskar du dig själv? Om ja, vad tänker du prioritera här i livet?

    Andra tips:
    1. Stäng av mobilen medan du sover eller promenerar. 2. Känn dig inte tvungen att läsa ALLA tidningar, följa alla nyheter mm. exakt varje dag. 3. Meditera en kvart – en halv timme varje morgon. 4. Ha en tv- och datorfri dag då och då. 5. Städa lagom. 6. På jobbet väljer du enbart vissa tider då du ex. ska läsa mail. Gör det då och överskrid inte tiden. Se vilka mail/samtal som verkar mest akuta. 7. Beroende på vilken arbetsplats du arbetar på, kan du fundera på om du inte kan få råd/hjälp av dina arbetskamrater ich ge själv också hjälp till självhjälp. 8. Gör ej i ordning morgondagens kläder och det du ev. måste ta med till jobbet i sista stund. 9. Träna hemma, ex. medicinsk Qi Gong eller Yoga eller träffa dina vänner på träningen. 10. Sitt inte framför datorn hemma. 11. Grubbla inte för mycket när du har problem. Tänk baklänges “Det här går att lösa” Fundera på problemet som om det varit löst och sedan går du baklänges och känner efter vilka vägar som skulle lett till målet.

    Allt detta fungerar hemma hos mig och jag får kraft att t.o.m studera 12 timmar om dagen vissa dagar. Jag får kraft av att vara med mig själv och ute i naturen.

    Lycka till!

Skriv en kommentar